“We willen een sociale stad zijn!”

Op 31 januari 2019, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Werkgelegenheid, Wonen

AALST - De Gendarmerie gaat op zoek naar een uitbater voor haar nieuwe buurtrestaurant. Dat zal kwaliteitsvolle maaltijden serveren aan verlaagd tarief én daarnaast een belangrijke maatschappelijke rol vervullen. “Geen concurrentie voor de lokale horeca”, zegt schepen van Sociale zaken Sarah Smeyers (N-VA) met nadruk.

De Gendarmerie zet in op talentontwikkeling en wil een sociale mix bereiken: organisaties samenbrengen die op een vernieuwende manier maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Schepen Smeyers streeft met de Gendarmerie naar een moderne sociale en groene ontmoetingsplaats in het centrum van de stad.

Het buurtrestaurant – centraal op de site van de Gendarmerie - zal hierbij een sleutelrol spelen. “We we zetten – naast het culinaire aspect natuurlijk - in op sociale activering en samenhang én armoedebestrijding”, verduidelijkt de schepen. “Samen met lokale sociale partners voorziet het buurtrestaurant opleidingstrajecten voor leeflooncliënten, waardoor zij later elders aan de slag kunnen als zaal- of keukenpersoneel. We willen een sociale stad zijn!”

Het is het sociaal-maatschappelijke luik dat het buurtrestaurant uniek in zijn soort maakt. De toekomstige uitbater runt dus geen restaurant in de traditionele betekenis van het woord. En in die zin wordt het géén concurrentie voor onze sterke Aalsterse horeca, laat schepen Smeyers optekenen.

Het is met andere woorden de ambitie van schepen Smeyers om van De Gendarmerie een hefboom te maken voor een socialere economie. Maar uiteraard moet het project financieel rendabel zijn. Daarom zal het restaurant een dagmenu aanbieden aan twee tarieven: een regulier tarief en een sociaal. “Wie het reguliere tarief betaalt, maakt deze mooie opdracht dus mee mogelijk: gezonde, lekkere én betaalbare maaltijden bieden aan de meest kwetsbaren in onze stad”, aldus nog de schepen.