Schepen De Brouwer in tranen bij politiek afscheid

Op 17 december 2020

Op de digitale gemeenteraad van dinsdag werd afscheid genomen van schepen Mia De Brouwer (N-VA), die stopt als schepen. 'Mia' - ze weigerde al die jaren dat men haar aansprak als 'schepen De Brouwer' - pinkte verschillende tranen weg toen de gemeenteraad haar bedankte voor al het werk.

Caroline De Meerleer wordt de nieuwe schepen van Bevolking, Senioren, Burgerlijke Stand, Toerisme en Dierenwelzijn.

Mia De Brouwer verbond als schepen van Burgerlijke Stand de voorbije jaren honderden koppels in het huwelijk en ging op bezoek bij ontelbaar veel jubilarissen en 100-jarigen. Onder haar bewind zette de stad ook toeristisch enkele belangrijke stappen, denk maar aan het nieuwe toeristische infokantoor op de Hopmarkt. Normaal zou ze op de helft van deze legislatuur de fakkel doorgeven aan Caroline De Meerleer, maar Mia heeft zelf beslist dat ze nu al wou stoppen.

Sterke politica

Samen met parlementair Sarah Smeyers en toenmalig jongerenvoorzitter David Coppens behoort Mia De Brouwer eigenlijk tot dat groepje van eerste N-VA'ers van Aalst. In 2007 kwam ze in de gemeenteraad van Aalst als lid van Vlaams Belang. Na anderhalf jaar koos ze voor N-VA. Ze slaagde erin haar oud-partijgenoten Karim Van Overmeire en Ignace Verhaegen los te weken bij VB. Een tegenslag waar het Vlaams Belang nog altijd niet volledig van hersteld is. De partij zakte van 22 procent in 2006 naar 10 procent in 2012. Op de vorige gemeenteraadsverkiezingen had Vlaams Belang 17 procent.

Haar allergrootste succes was wellicht dat ze erin slaagde om Christoph D'Haese te overtuigen over te stappen van Open Vld naar N-VA. D'Haese, die al jaren droomde van het burgemeesterschap, zag geen toekomst meer bij Open Vld door de komst van Jean-Jacques De Gucht. Door D'Haese binnen te halen gaf Mia De Brouwer niet alleen de N-VA een ferme boost, maar tegelijk de Open Vld in Aalst een enorme tik. Sindsdien is de Open Vld in Aalst, decennialang een van de machtigste politieke fracties in de gemeenteraad, afgegleden naar een partij met 10 procent van de stemmen op de verkiezingen van 2018. De mater familias van N-VA valt dus qua politiek strategisch inzicht niet te onderschatten. Haar invloed is nog altijd groot binnen N-VA, ook als ze afstand doet van haar schepenambt.

Mater familias

Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) was overigens opvallend openhartig over zijn toenmalige overstap van Open Vld naar N-VA, op vraag van Mia De Brouwer. "Je vroeg ons vanavond om niets over u te zeggen. We zullen vanavond niet naar u luisteren en het schepencollege heeft besloten om dat verzoek als onontvankelijk af te wijzen", begon burgemeester Christoph D'Haese zijn speech. Hij zei dat hij dankbaar was. "Bijna twee decennia lang heb jij jouw stempel gedrukt op de Aalsterse politiek. Eigenlijk is dat een understatement. Als mater familias baande je de weg naar de eerste verkiezingsoverwinning van N-VA in onze stad."

"Misschien wel het belangrijkste gesprek in mijn leven had ik ooit met jou", zei de burgemeester openhartig. "Ik weet het nog goed. Het was een vrijdagnamiddag. We babbelden over een politieke impasse die Aalst dreigde te verlammen. Je hield te veel van onze stad en van haar Grote Markt om dit te laten gebeuren. Jij overtuigde me toen om in jouw team te komen."

Caroline De Meerleer, fractieleider van N-VA, neemt nu de schepenbevoegdheden van Mia De Brouwer over. Haar zetel in de gemeenteraad is ingenomen door Marc Dierickx.