Modern wonen aan Immerzeel

Op 8 juli 2015, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Wonen

Aan Immerzeel komt een nieuw, duurzaam en kwaliteitsvol woongebied. Schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt heeft een goed inrichtingsplan en een ambitieus beeldkwaliteitsplan klaar. “Immerzeel wordt een fijne plek om te wonen, maar ook een visitekaartje voor de stad”.

Het globaal inrichtingsplan legt de basis voor de karakteristieken van het nieuwe woongebied. Die worden dan verder uitgewerkt in het zogenaamde beeldkwaliteitsplan. Het geheel vormt een richtsnoer, maar ook een inspiratiebron voor alle publieke en private partners die het gebied mee gaan ontwikkelingen.

Schepen van Ruimtelijke ordening, Caroline Verdoodt (N-VA) is ambitieus: “Immerzeel moet een stedenbouwkundig voorbeeldproject worden. Er komen nieuwe vooruitstrevende woonvormen en er zal veel aandacht zijn voor groen en de open ruimte”.

Het stadsbestuur wil met de nieuwe woongebieden vooral jonge gezinnen aantrekken. Vandaag ontvluchten heel wat jongeren, zeker de beter gegoede middenklassers, de stad. “Die stadsvlucht willen we een halt toeroepen, met aantrekkelijke woonmogelijkheden”, zegt Caroline.

10% van de woningen op Immerzeel worden zeker en vast sociale woningen. “Wij willen geen getto’s”, zegt schepen van Wonen Sarah Smeyers. “De sociale woningen moeten niet allemaal bij elkaar gezet worden, maar goed gespreid. Zo realiseren we een sociale mix, waar iedereen bij wint”.

Het inrichtingsplan en het beeldkwaliteitsplan zijn de eerste stappen op weg naar het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Sarah en Caroline zijn blij met de vooruitgang. “Ook in dit dossier zetten we concrete stappen vooruit”.