"Klaar? Bakken maar!"

Op 21 september 2023, over deze onderwerpen: Senioren, Sociale zaken

Op 21 september, Wereld Alzheimer Dag, trapten de schepenen Sarah Smeyers en Caroline De Meerleer de #BakeWithLove-campagne af, een bakactie ten voordele van de Stichting Alzheimer Onderzoek. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor de grote gezondheidsuitdaging van de ziekte en wordt geld ingezameld voor onderzoek.

Eén op vijf, en bij vrouwen één op drie: dat is de kans die je loopt om dement te worden. “Vroeger, toen er nog minder geweten was over dementie, zeiden we dat oudere mensen weer ‘kinds’ werden, “ aldus Sarah Smeyers, bevoegd voor Ouderenzorg, “en eigenlijk is dat wel mooi, want het verwijst naar een toestand van onschuld en ongereptheid en naar de twee uiteinden van de boog van het leven. Voor de mantelzorgers en verzorgers van mensen met dementie is het verhaal vaak minder mooi, omwille van alle praktische problemen die moeten opgelost worden”.

Het aanhouden van een ritme helpt om het functionele geheugen van patiënten in stand te houden. Daarom werd deze laagdrempelige bakactie in het leven geroepen. De structuur van het recept, het doorgeven van een taak met concrete en precieze instructies zorgt ervoor dat de patiënt zijn/haar vaardigheden kan onderhouden.

“Soms bezoek ik koppels waarvan een van de partners met dementie wordt geconfronteerd. Dat is geen makkelijke situatie om te aanvaarden en te dragen, niet voor zijn of haar geliefde noch voor de familieleden,” ervaart schepen van Burgerlijke Stand en Senioren Caroline De Meerleer (N-VA). “Voor deze #BakeWithLove-actie trekken we dan ook graag de schort aan en stropen we de mouwen op. Op die manier vragen we niet alleen aandacht voor de ziekte van Alzheimer, maar beleven we ook een intens moment samen met de bewoners van de WZC’s en zamelen we extra middelen in om het onderzoek naar en behandeling van de ziekte een extra impuls te geven.”

Je kunt de actie steunen door zelf gebak te verkopen ten voordele van de Stichting of door langs te gaan in onze stedelijke WZC’s op een van onderstaande momenten voor een lekker gebakje en een kop koffie. Het ingezamelde geld wordt gedoneerd aan Stichting Alzheimer Onderzoek.

• 22/9 van 14 tot 16.30 uur in WZC St-Job
  • 26/9 van 14 tot 16.30 uur in WZC De Hopperank