Camera’s om sluikstorten aan te pakken

Op 19 januari 2017, over deze onderwerpen: GAS-reglement

Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) maakt werk van een propere stad en strijdt tegen sluikstorters. Het stadsbestuur nam sluikstorten op in het GAS-reglement en verhoogt nu ook de pakkans. “We gaan snel van start met een camerasysteem”, zegt Christoph. “Het moet maar eens gedaan zijn met rommel zomaar ergens te dumpen”.

Sinds de invoering van de GAS-boetes (in december 2015) waren er al 37 GAS-vaststellingen rond vuilnis (10 zwerfvuil en 27 sluikstorten). Er ontsnappen nog altijd veel daders omdat je sluikstorters op heterdaad moet kunnen betrappen. Daarom gaat de stad nu camera’s inschakelen. “Er zijn nog altijd individuen die geen respect tonen voor ons openbaar domein”, zegt de burgemeester. "We gaan daar verandering in brengen. Wie zijn vuil zomaar ergens dumpt en onze stad bevuilt, zal gevat én beboet worden”.

Concreet komt er een camerasysteem dat werkt met een vaste verplaatsbare camera. Zo een camera wordt geplaatst op een bepaalde locatie om een buurt te filmen in afwachting van de komst van een vaste camera. Tijdens de observatie wordt de camera niet verplaatst. Aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan.

Gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) is tevreden, want zij dringt al een paar jaar aan op deze kordate aanpak. “Ik zie het ook in mijn eigen buurt: mensen ergeren zich dood aan fenomenen zoals sluikstorten, zwerfvuil, wildplassen, hondenpoep...”, zegt Caroline. “Wie hardleers is, zal nu sneller tegen de lamp lopen. Hopelijk kan er zo een echte mentaliteitswijziging komen!”.

“Camera’s liggen altijd gevoelig”, beseft Christoph. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Er komt nu een systeem dat wettig én mobiel inzetbaar is. We hebben zo een nuttig instrument om echt de strijd aan te binden met sluikstorten”