Christoph D'Haese

Kamerlid en Burgemeester in Aalst

Man van het woord
Christoph (°1967) is geboren en getogen in Aalst. Tot zijn achttiende liep hij school in het Sint-Jozefscollege in Aalst. Hoewel zijn grootste hobby het voetbal was, koesterde hij ook een interesse in de Nederlandse taal. Geen toeval dus dat hij op zijn achttiende een wedstrijd in welsprekendheid won. Vaak Bourgondiër, graag de benen onder tafel schuiven, maar wel altijd heel hard werken. Met het evenement ‘Aalst, Stad van mijn dromen’ – een grootschalige culturele happening – bewees hij zijn rethorisch en organisatorisch talent. Christoph houdt van het woord en is dan ook een dankbare en veel gevraagde gastspreker. Vaak ernstig, maar nooit om een kwinkslag verlegen.

Geboren advocaat-politicus
Aan de KU Leuven studeerde hij rechten, gevolgd door een Erasmusopleiding aan de Universiteit van Straatsburg. Hij bleef plakken aan de Alma Mater toen hij er na zijn studies werkzaam bleef als assistent strafrecht, strafvordering en criminologie. Hij verzorgde verschillende wetenschappelijke publicaties. Gelijktijdig liep hij stage aan de Balie van Dendermonde met als stagemeester Marc Verwilghen. Tussen 1996 en 2013 was hij actief als advocaat aan de Balie van Dendermonde en pleitte hij in heel veel maatschappelijk relevante (straf-)dossiers, steeds op zoek naar het goede in de mens. Een lijn die hij doortrekt in zijn politieke werk.

Politiek is de kunst van het bondgenootschap
Zijn politieke roeping kwam er in 2006. Zes jaar zetelde hij als voorzitter van de Aalsterse gemeenteraad. Sinds 2013 is hij burgemeester van de, volgens hem, charmantste stad van Vlaanderen. Christoph wil een echte burgervader zijn . Bij een brand of ramp is hij steeds paraat om lief en leed te delen. Die bekommernis en het gevoel mee te kunnen besturen overtuigden hem. Christoph is dan ook heel bewust in de nationale politiek gestapt. Ondertussen heeft hij de smaak te pakken en beseft hij als geen ander dat je voor je regio ook in de hoofdstad heel veel kan betekenen. Een steentje bijdragen voor een veiliger en charmanter Vlaanderen dus.

Binnenlands bestuur, justitie en veiligheid
Als burgemeester ziet hij veel thema’s passeren, maar de civiele veiligheid en de juridische werking van het land dragen zijn bijzondere interesse weg. Als jurist werd hij jarenlang geconfronteerd met het abominabele niveau van een inefficiënte wetgeving en dat drijft hem om mee te kneden aan doelmatige wetten. Ook veiligheid is een van zijn stokpaardjes. Zijn drijfveer is dat kinderen een veilige plek moeten hebben om op te groeien, te sporten en plezier te maken. Met concrete maatregelen wil hij naar een confederaal land waar de burger niet wakker hoeft te liggen over drugs en onveiligheid. De straffeloosheid en het gedoogbeleid moeten een halt worden toegeroepen. Non multa, sed multum. Niet veel,maar wel grondig.