725.000 euro Vlaamse steun voor De Gendarmerie

Op 19 december 2017, over deze onderwerpen: OCMW, Werkgelegenheid, Wonen

Sarah Smeyers
Het Aalsterse project om de voormalige rijkswachtkazerne aan de Denderstraat uit te bouwen tot een ‘broedplaats voor talent’ wordt door Vlaams minister Liesbeth Homans beloond met 725.000 euro. “Onze initiatieven worden in Brussel opgemerkt en naar waarde geschat”, zegt een opgetogen OCMW-voorzitter Sarah Smeyers (N-VA).

De voormalige rijkswachtkazerne in de Denderstraat was niet zo lang geleden een ontluikende stadskanker, maar nu staat er vanalles te gebeuren. De hele site is omgedoopt tot “De Gendarmerie” en er wordt onder andere gewerkt aan een buurtrestaurant, een crèche, een duurzame stadskruidenier en leslokalen, waar vorming gegeven wordt aan werkzoekenden.

Vlaams minister Liesbeth Homans kent nu 725.000 euro toe aan De Gendarmerie. “Dit is een sociaal project, dat ook past in de strijd tegen kansarmoede”, zegt OCMW-voorzitter Sarah Smeyers. “Het wordt een bruisende broedplaats voor talent, waar we de zelfredzaamheid van mensen gaan verhogen. Vroeger kregen mensen alleen een uitkering, in De Gendarmerie krijgen ze kansen om hun leven zelf in handen te nemen”.

Het budget is nu zo goed als rond, mede dankzij de Vlaamse steun van minister Homans. De ontwerpplannen zijn ook al grotendeels klaar. De Gendarmerie kan de deuren normaal gezien openen in 2019. In de tussen tijd worden er al tijdelijke activiteiten georganiseerd.