Winternoodplan op volle toeren

Op 23 februari 2018, over deze onderwerpen: OCMW, Sociale zaken

Sarah Smeyers
Tijdens de winterprik is in Aalst het winternoodplan van kracht. Er worden warme bedden en warme maaltijden aangeboden aan iedereen die er nood aan heeft. “In Aalst laten we niemand in de kou staan”, zegt OCMW-voorzitter Sarah Smeyers (N-VA).

Als de winter in het land is, dan steekt het OCMW een tandje bij om iedereen een warm bed en een warme maaltijd te bieden. Onder het winternoodplan worden er standaard 14 bedden voorzien, met nog 4 reservebedden in geval van nood. Als dat nog niet genoeg is, kunnen er gemeenschappelijke ruimtes ingericht worden als slaapruimte.

Op dit moment zijn er gemiddeld 9 bedden bezet. Het gaat overwegend om alleenstaande mannen. Het aantal gezinnen met kinderen blijft gelukkig heel beperkt. “Niemand moet in de kou slapen”, zegt OCMW-voorzitter Sarah Smeyers. “Wij nemen onze verantwoordelijkheid en bieden warmte aan wie geen eigen huis heeft of wie een huis heeft zonder het nodige basiscomfort”.

De werking van de winteropvang is nu een stuk warmer dan vroeger. Vroeger konden mensen maximaal 5 nachten per 14 dagen in de winteropvang blijven. “Nu werken we flexibeler”, zegt Sarah. “De mensen moeten nu alleen maar eens bellen als ze langer willen blijven. Dat is mogelijk geworden dankzij de reorganisatie van onze partner CAW”.

Het CAW zorgt sinds dit jaar voor een voltijdse ‘brugfiguur’, die mensen begeleidt tijdens de opvang én erna, tot er een vastere (woon)oplossing gevonden is.