Vanaf 2020 GAS-boete voor wie event vergeet aan te melden

Op 7 februari 2019, over deze onderwerpen: Evenementen, GAS-reglement

Het Laatste Nieuws

Vanaf 1 januari 2020 krijg je van de stad Aalst een GAS-boete als je je evenement niet aanmeldt. De stad vernieuwde het zogenaamde online 'evenementenloket' en het is nu een handige checklist voor organisatoren.

"Deze gebruiksvriendelijke online tool is een handige checklist voor organisatoren. Bovendien maakt het de opvolging van evenementen door stadsdiensten een stuk efficiënter. Op www.aalst.be/evenementenloket melden organisatoren hun evenement aan. Vanaf 1 januari 2020 is het aanmelden van evenementen in Aalst verplicht", zegt burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). "Alle evenementen die plaatsvinden op openbaar domein of die plaatsvinden op privéterrein én publiek toegankelijk zijn voor minstens 200 personen moeten worden aangemeld via het nieuwe evenementenloket", aldus de stad. "Een evenement aanmelden is ook noodzakelijk om de nodige vergunningen te krijgen, zoals geluidsafwijking, inname openbaar domein, schenken van sterke dranken,... Bovendien is het vanaf 1 januari 2020 verplicht om je evenement aan te melden. Wie dit niet doet, riskeert een GAS-boete", zegt de burgemeester.

Voor evenementen met minder dan 500 aanwezigen dient de organisator minstens zes weken vooraf aan te melden. Worden 500 of meer personen verwacht? Dan is er een doorlooptijd van minstens twaalf weken. Gelijktijdig met de lancering van het evenementenloket start de stad de nieuwe evenementencel op. Deze cel wordt voorgezeten door de burgemeester en bestaat uit de leden van de veiligheidscel, de noodplanningsambtenaar en de coördinator van het evenementenloket.