Stad beëindigt beheersovereenkomsten met Eendracht Aalst

Op 28 juni 2024, over deze onderwerpen: Jeugd, Sport

De stad Aalst heeft besloten de beheersovereenkomst met voetbalclub Eendracht Aalst voor zowel het jeugdcomplex Zandberg als het Pierre Cornelisstadion te beëindigen. Dit unanieme besluit van de gemeenteraad komt na ernstige incidenten en structurele tekortkomingen binnen de club. "Als stad kijken we al langer uiterst kritisch naar de aansturing van de club door het bestuur. Bij elk incident hebben we verantwoording opgevraagd en bijsturing geëist, maar het heeft helaas niet mogen baten. Nu de degradatie van de club een feit is, is het aan de stad om in te grijpen. We werken nu met spoed aan een alternatief plan," aldus burgemeester Christoph D’Haese en schepen van Sport, Matthias De Ridder.

De huurovereenkomst tussen de stad en Eendracht Aalst wordt automatisch ontbonden als de club niet langer in een nationale afdeling speelt. “Eendracht Aalst moet degraderen naar eerste provinciale. De club heeft herhaaldelijk gefaald om een licentie voor hogere afdelingen te verkrijgen, waardoor deze beslissing onvermijdelijk is. Gezien de deadlines van Voetbal Vlaanderen, was de gemeenteraad van juni de enige kans voor de stad om te beslissen de huidige beheersovereenkomsten te beëindigen,” zegt burgemeester D’Haese.

Voor het jeugdcomplex Zandberg is de overeenkomst ontbonden omdat de voetbalactiviteiten niet langer ten dienste staan van de jeugd. "Meer dan de helft van de jeugdspelers heeft zich al uitgeschreven, het complex wordt slecht onderhouden, de gasaansluiting is afgesloten en de jeugdcel is ontslagen, wat heeft geleid tot een ernstig kwaliteitsverlies," aldus schepen De Ridder. “Bovendien is er een vechtpartij geweest in de kantine zonder dat passende maatregelen zijn genomen om de veiligheid te garanderen en blijft de club in gebreke met het betalen van schulden aan o.a. de stad.”

D’Haese en De Ridder betreuren de situatie, maar benadrukken dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om de orde te herstellen. De stad is nu volledig gericht op het voortzetten van de voetbalactiviteiten in een nieuwe vorm, met speciale aandacht voor de jeugdwerking. Alle noodzakelijke onderhoudswerken, die eigenlijk de verantwoordelijkheid van het bestuur waren, zullen door de stad worden uitgevoerd om een vlotte doorstart mogelijk te maken.