Retrosport een gans jaar door

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: Senioren, Sport

Uit de resultaten van het ouderenbehoeftenonderzoek bleek dat er ruimte was voor verbetering van het sportaanbod voor 55-plussers. En als de Aalsterse 55-plussers meer willen bewegen, dan schieten schepen van Sport Matthias De Ridder en retroschepen Caroline De Meerleer in actie.

De sportdienst pakte dit vast en ging in overleg met het retroteam en de retroraad om het bestaande sportaanbod uit te breiden, met een jaarprogramma tot gevolg. “Er komen extra lessen, bijkomende lessenreeksen en een heruitgave van het zomeraanbod, waarmee we in juli dit jaar voor het eerst van start zijn gegaan”, aldus Matthias. “Onder de naam 'Blijf fit’ vergroten we het aanbod voor de Aalsterse 55-plussers.”

Momenteel zorgt team Sport drie keer per week voor een uurtje onderhoudsgym. Die lessen gaan door op maandag in Schotte, op dinsdag in Ten Rozen en op donderdag in sporthal de Faluintjes. Op maandag en dinsdag is er na de les steeds een halfuurtje badminton voorzien.

“Deze lessen hebben een trouw publiek en blijven dan ook bestaan”, zegt Caroline, “maar dit regulier aanbod wordt vanaf nieuwjaar op maandag aangevuld met een les 'rustige conditiegym' om tegemoet te komen aan de noden van de deelnemers. Daarnaast willen we ook elk trimester onze retrogeneratie laten kennismaken met een specifieke sport in een beweegreeks van 10 lessen.”

De eerste drie maanden van 2024 is het op vrijdag om 9 uur aquagym in Aquatopia. In de maanden april tot en met juni staat op donderdag zelfverdediging en op vrijdag tennis op het programma. “Het is belangrijk om onze Aalsterse sportclubs te betrekken in dit retroaanbod zodat de deelnemers misschien wel goesting krijgen om zich in te schrijven in een van deze clubs”, geeft Matthias aan.

In de zomermaanden wordt er een apart programma op verschillende locaties uitgewerkt, net als de voorbije zomer. Het aanbod voor de tweede jaarhelft wordt momenteel nog voorbereid.