Restauratie Pastorie Nieuwerkerken start voorjaar 2022

Op 2 december 2021, over deze onderwerpen: Gebiedsgerichte Werking, Huisvesting en Patrimonium, Ruimtelijke ordening

De pastorie van de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartparochie in Nieuwerkerken wordt volgend jaar in ere hersteld.

In het voorjaar van 2022 zal een aannemer starten met grondige renovatie- en restauratiewerken. De pastorie is eigendom van de Stad en het gebouw is beschermd als monument. Enkele jaren terug werd er reeds een concessieovereenkomst gesloten met de vzw Interno om een passende invulling te geven aan het historisch waardevolle pand. Na afloop van de werken zal de concessionaris starten met de uitbating van een multidisciplinair therapiecentrum.

Schepen van Gebouwen en Technieken, Caroline Verdoodt is blij dat de pastorie van Nieuwerkerken eindelijk zal aangepakt worden: “We moeten onze stadseigendommen als goede huisvader beheren en de uitstraling en glorie geven die ze verdienen. De toekomstige invulling als therapiecentrum houdt rekening met de historische waarden van de pastorie. De doorgedreven renovatie en restauratie die volgend jaar zal starten, zal er voor zorgen dat de authentieke erfgoedwaarden van het gebouw in ere hersteld worden. Een volledige restauratie van het dak, de gevels, en het interieur is voorzien, zo wordt de gevel volledig gerestaureerd en het buitenschrijnwerk aangepakt. De installatie van de meeste hedendaagse technieken inzake verwarming, ventilatie en elektriciteit gebeurt met de grootste zorg voor de historische kamers. Na de restauratie moet de pastorie van Nieuwerkerken opnieuw een mooi, majestueus gebouw worden.”

De omgevingsvergunning voor de restauratiewerken wordt nog dit jaar verwacht. Het is de bedoeling dat tegen ten laatste de herfst van 2023 de gerenoveerde pastorie kan opgeleverd worden.