Prikkelplus voor 65-plus

Op 3 juni 2019, over deze onderwerpen: Wonen

Sarah Smeyers
Schepen van Wonen Sarah Smeyers lanceert ‘Prikkelplus’: een extra premie voor 65-plussers die hun woning willen verfraaien binnen het Prikkelproject. “We geven extra steun aan de mensen die het extra nodig hebben”, zegt Sarah.

Het stadsbestuur heeft gemerkt dat 65-plussers niet instappen in de Prikkelprojecten, die bedoeld zijn om woonkwaliteit op te krikken en buurten verder te verfraaien. Binnen een prikkelproject kan je een premie krijgen om je gevel op te frissen of te investeren in je huis, maar veel senioren aarzelen om mee te doen omdat de drempel voor hen erg hoog is.

Schepen van Wonen Sarah Smeyers lanceert daarom ‘Prikkelplus’: een extra premie voor 65-plussers die willen meedoen aan een Prikkelproject. Bovendien krijgen de senioren intensieve begeleiding door een ‘ontzorgingsteam’ dat helpt bij alle administratieve stappen. Tijdens de renovaties aan hun woning kunnen bewoners verblijven in een stadswoning of een assistentieflat.

“We willen de 65-plussers echt aan boord halen”, zegt Sarah. “Heel wat woningen van oudere bewoners zijn in slechte staat of missen elementair basiscomfort. De senioren redeneren dat het voor hen niet meer de moeite is, dat het te veel gedoe is of dat ze geen lening meer zullen krijgen. Daarom geven we met ‘Prikkelplus’ een extra duwtje in de rug”.

Een eerste Prikkelproject werd uitgerold op Rechteroever en momenteel krijgt de Watertorenwijk extra prikkels.