Oplossing voor financiering zwembad

Op 17 juli 2018, over deze onderwerpen: Financiën, Sport

De meerderheidspartijen zijn het eens geworden over het financiële kader waarbinnen de bouw van een nieuw zwembad kan gebeuren. Het akkoord kwam er nadat alle elementen van het dossier nog eens door het stadsbestuur en verschillende stadsdiensten werden doorgelicht.

“ Dit is een dossier met belangrijke financiële consequenties voor de komende jaren,” zegt burgemeester Christoph D’Haese (N-VA). “ We verbinden ons immers tot 2051. Dan ga je niet over één nacht ijs. We hebben de voorbije dagen volop benut om alle aspecten van het dossier grondig te bestuderen en alle onduidelijkheden uit te klaren, zodat er in de toekomst geen onaangename verrassingen opduiken.“

Er werden bijkomende afspraken gemaakt over de personeelskost, de rentelast en de tarieven. De investering werd vastgelegd op 25 miljoen waardoor het jaarlijks door de stad bij te passen bedrag werd gebetonneerd op 1,7 miljoen euro. Ook nu betaalt de stad al voor het zwembad. De voorbije vijf jaren was dat gemiddeld 1,3 miljoen.

“ Voor dat verschil krijgen de Aalstenaars veel meer zwemplezier,”  verklaart schepen van sport Ilse Uyttersprot (CD&V). “Ik ben er van overtuigd dat we binnen de afgesproken bedragen kunnen werken. Met een nieuw zwembad zullen we trouwens veel Aalstenaars kunnen aanspreken die nu in de naburige steden gaan zwemmen.”

“ Ook Lijst A is voorstander van een nieuw zwembad, maar we wilden natuurlijk ook dat er budgettaire ruimte overbleef voor andere projecten. Daarover zijn we het nu allemaal eens, “ zegt schepen Ann Van de Steen (Lijst A).

“ De stad moet zich focussen op haar kerntaken , “ zegt schepen Karim Van Overmeire (N-VA). “ De stad heeft een opdracht om sport te promoten en sportclubs te ondersteunen. Het kan niet de bedoeling zijn dat we ook voor louter recreatief plonsplezier nog eens gaan bijleggen vanuit de stadskas. We hebben nu de garantie dat dit niet zal gebeuren.”