Ons Aalsters belfort wordt nog machtiger dan voorheen

Op 27 oktober 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed, Toerisme, Gemeenteraad

Het belfort is een prachtig gebouw dat voor elk van de Aalstenaars een bepaalde functie vervult, maar vooral tot de verbeelding spreekt. Die grandeur, die beleving en die fierheid willen we vergroten en Aalstenaars, toeristen en scholen uitnodigen om het verleden alsook het heden van het belfort te komen ontdekken,” zeggen schepen van Toerisme Caroline De Meerleer, schepen van Erfgoed & Onderwijs Karim Van Overmeire en voorzitter van de gemeenteraad David Coppens, die de tijd rijp vinden om de plannen van dit mooie project toe te lichten.

Elke Aalstenaar kent het belfort, al is het omwille van het lezen van het uur of het luisteren naar de beiaardmuziek. Onzen ‘tettentoeren’, zoals hij door velen wordt genoemd, wordt gerestaureerd en gerenoveerd met respect voor zijn historische waarde. Aan de buitenzijde worden o.a. de dakkapellen gerestaureerd, achterzetramen geplaatst en de glas-in-lood-ramen hersteld. Binnenin wordt de crypte waterdicht gemaakt, vloerverwarming op het gelijkvloers geplaatst, het plafond op de tweede verdieping vernieuwd en de nodige isolatie op de zoldervloer aangebracht. De elektriciteit, verlichting, verwarming en branddetectie worden vernieuwd en er komt ventilatie en brandcompartimentering op de verschillende verdiepingen.

Daarnaast wordt het belfort zo toegankelijk mogelijk gemaakt: er komt niet alleen een professioneel onthaal op het gelijkvloers, maar ook een lift over de drie verdiepingen van het schepenhuis en de trap wordt verlengd zodat de prachtige zolderverdieping bereikbaar wordt voor het grote publiek.

Caroline en Karim geven aan dat ze zowel qua beleving als inhoud in dit belfort een meerwaarde willen creëren voor diverse doelgroepen. In de eerste plaats krijgt het belfort een toeristische invulling. “Een bezoeker zal via een interactieve tocht doorheen het gebouw inzicht krijgen in de werking van het lokale bestuursniveau,” volgens Caroline. “Niet alleen het zicht vanop de belforttoren is uniek, ook op de zeer goed bewaarde zolder zal de bezoeker verrast worden door welke macht het belfort in de voorbije eeuwen heeft gehad.” Daarnaast zal het belfort zich richten tot het onderwijs. “We willen voorzien in educatieve workshops, rondleidingen en lesmateriaal, zodat leerlingen in de vernieuwde raadzaal aan den lijve kunnen ondervinden hoe de besluitvorming in zo’n gemeenteraad tot stand komt,” zegt Karim.

Ook de raadzaal van de gemeenteraad zal er anders gaan uit zien, want de opstelling wordt gedraaid. David ziet voordelen in dit hedendaagse ontwerp. “In meer en meer raadzalen zetelt de gemeenteraad in een afgeronde, ovalen vorm. Deze vernieuwing willen we ook in het belfort op de eerste verdieping realiseren, wat meer ruimte genereert voor de benodigde technieken en faciliteiten, maar uiteraard ook nog steeds voldoende plaats biedt voor publiek en pers.”
De concrete werken aan en in het belfort zullen starten in september 2024.