"Nieuwe inwoners moeten Vlaming onder de Vlamingen worden"

Op 22 december 2023, over deze onderwerpen: Asiel en migratie, Vlaamse zaken

“Laten we er vooral voor zorgen dat mensen van vreemde origine onze cultuur omarmen, dat zij deel willen uitmaken van onze maatschappij, dat zij het DNA van Aalst begrijpen en, waarom niet, mee carnaval vieren zoals alle andere Oilsjteneers,” zo reageerde gemeenteraadslid Pieter Cassiman op een vraag van CD&V om een nieuwe adviesraad integratie op te richten.

“We zitten niet te wachten op een adviesraad die al snel een praatbarak kan worden die met het morele vingertje naar dit stadsbestuur wijst of een forum voor ver doorgedreven politieke correctheid,” aldus Cassiman.

Schepen Karim Van Overmeire merkte op dat gelijkaardige structuren in andere steden meestal samengesteld zijn uit de ‘usual suspects’ met eigen ideologische agenda: “Het is een merkwaardig fenomeen dat immigratie bij mensen rechts van het centrum bij verkiezingen vaak hun stemgedrag bepaalt, en dat tegelijk het middenveld van organisaties die rond vluchtelingen en integratie werken bijna uitsluitend bestaat uit mensen die zich links situeren. Die laatste groep nog eens een platform geven om wereldvreemde ideetjes te lanceren kan die eerste groep alleen maar bozer maken. Als stadsbestuur hebben wij onze antennes op het terrein om signalen op te pikken. De beleidslijnen die ik uitgezet heb, worden door een meerderheid in deze gemeenteraad gedragen.”