Nieuw woonzorgcentrum verwelkomt maandag 85 bewoners

Op 27 september 2018, over deze onderwerpen: OCMW, Senioren, Wonen

Nieuw woonzorgcentrum verwelkomt maandag 85 bewoners

Het Laatste Nieuws/Denderstreek,

Maandag nemen 85 senioren hun intrek in het nieuwe woonzorgcentrum De Faluintjes. Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) en OCMW-voorzitster Sarah Smeyers (N-VA) knipten gisteren het lintje.

Het nieuwe woonzorgcentrum in het dorpscentrum kostte 10,2 miljoen euro en de inrichting nog eens 200.000 euro. Pas in 2016 besliste het OCMW dit te bouwen. Vorig jaar in februari was er de eerstesteenlegging. De bouw, onder leiding van firma De Nul, is razendsnel gegaan. "Na een goed anderhalf jaar van bouwen en inrichten is WZC De Faluintjes klaar voor de start. Het compacte gebouw geniet van een uitzonderlijke ligging en is maximaal georiënteerd op de prachtige omgeving", zegt OCMW-voorzitster Sarah Smeyers (N-VA).

In het woonzorgcentrum zijn er drie kleinschalige afdelingen waarvan de gelijkvloerse verdieping een gesloten afdeling is, specifiek voor bewoners met dementie. "Deze telt 25 kamers en geeft uit op een afgesloten tuin. De overige twee afdelingen bestaan telkens uit 30 woongelegenheden", zegt Smeyers (N-VA). "Met 85 woongelegenheden is De Faluintjes het kleinste woonzorgcentrum van het OCMW. Een bewuste keuze. Door de ontdubbeling van het huidige woonzorgcentrum Sint-Job gaan we naar kleinschaligere woonzorgcentra voor een betere zorg op maat", aldus Smeyers. "Een uiterst functioneel gebouw dat een comfortabel woon- en werkklimaat zal bieden aan bewoners en personeelsleden."

Dit bestuur zal in zes jaar tijd drie woonzorgcentra openen: De Hopperank, De Faluintjes en Sint-Job. (RLA)

De Faluintjes verwelkomt maandag eerste bewoners

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

In Baardegem heeft het OCMW van Aalst gisteren woonzorgcentrum De Faluintjes geopend. De 85 kamers zijn klaar om de bewoners, die voornamelijk vanuit het oude rusthuis Sint-Job zullen verhuizen, maandag te ontvangen.

In De Faluintjes, waarvan de bouw goed anderhalf jaar geleden startte, werd 12.584.000 euro geïnvesteerd, meubels incluis. Het is het tweede woonzorgcentrum dat deze bestuursperiode geopend wordt in Aalst. Het derde, de vervangingsnieuwbouw van Sint-Job, staat 10 oktober op het programma. Eerder al werd De Hopperank in Erembodegem in gebruik genomen.

“Met 85 woongelegenheden is De Faluintjes het kleinste woonzorgcentrum van het OCMW”, sprak OCMW-voorzitter Sarah Smeyers (N-VA) bij de opening. “Een bewuste keuze: door de ontdubbeling van het huidige woonzorgcentrum Sint-Job gaan we naar kleinschaligere woonzorgcentra voor een betere zorg op maat.”

De aanwezige CD&V-schepenen wezen er daarbij fijntjes op dat het zorgstrategisch plan voor de komst van de rusthuizen al in 2008 was goedgekeurd.

De opkomst was groot bij de eerste rondleidingen langs de kamers, de hoog- en laagbaden op elke verdieping, de leefruimtes met veel licht en de demonstratie van het oproepsysteem waarbij er een luisterverbinding wordt gemaakt tussen verpleegkundigen en bewoners.

Het gebouw, dat ontworpen werd door Areal Architecten en gebouwd door Jan De Nul Group, grenst aan Baardegem-Dorp aan de ene zijde en kijkt volledig uit op natuur aan de andere kant.

Welkom in cafetaria

“We hebben drie afdelingen”, legt Sofie Dauw, verantwoordelijke van De Faluintjes, uit. “Op de gelijkvloers verdieping hebben we een gesloten afdeling waar 25 mensen met een dementieproblematiek zullen wonen. Zij beschikken over een mooie binnentuin die afgesloten is. Op de eerste en tweede verdieping Hazelaar en Zilverlinde wonen telkens dertig senioren. Binnen een tweetal weken zal de cafetaria open zijn voor publiek”, geeft Dauw nog mee. “De Faluintjes is gelegen te midden van wandel en fietsnetwerk, iedereen die wil kan hier zeker iets komen drinken.”

Er is ook in een pedicure voorzien, waarvoor al een uitbater gevonden is, en een kapperssalon, waarvoor de procedure nog loopt. “Dit zal de komende dertig jaar nog kunnen dienen als modern gebouw”, zegt directeur Ouderenzorg van het OCMW, Christiane De Kempeneer.

Leen De Smedt ■