Na gebruik ook bezit van vuurwerk verboden

Op 23 december 2023, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Veiligheid

In Aalst is de boodschap duidelijk wat vuurwerk betreft: zowel het afsteken als het bezitten van vuurwerk is verboden. Wie vuurpijlen bij zich heeft, krijgt een GAS-boete. Daarmee wil burgemeester Christoph D’Haese paal en perk stellen aan het kat- en muisspel in de eindejaarsperiode tussen groepjes jongeren en politie.

Eerder was reeds een verbod op het afsteken van vuurwerk van kracht. Dit om zowel menselijk als dierenleed te allen prijze te vermijden. Caroline De Meerleer vond dit als schepen van Dierenwelzijn heel belangrijk. “Mensen schatten het gevaar van vuurwerk onvoldoende in. Ze beseffen niet welke risico's ze lopen als er iets verkeerd gaat. Ook voor dieren is vuurwerk een marteling. Bij het horen van de luide knallen en het zien van lichtflitsen vertonen dieren angstreacties waardoor ze soms op hol slaan. Niet alleen huisdieren, maar ook paarden zijn hier uiterst gevoelig voor, met alle nefaste gevolgen van dien”, zegt Caroline.

Maar dit jaar wordt ook het bezit van vuurwerk strafbaar. “We willen geen taferelen die we de voorbije jaren soms hebben gezien: een kat- en muisspel met de politie, vuurwerk dat wordt aangestoken. Dat willen we niet”, zegt Christoph. “We moeten ervoor zorgen dat we vuurwerk in beslag kunnen nemen en dat er ook een sanctionering op volgt. Wie nu vuurwerk afsteekt kan bestraft worden, maar wie met vuurwerk rondloopt niet. Dat is een vrij onlogische situatie.” Op oudejaarsnacht zal er naast de interventieploegen die van dienst zijn een extra overlastploeg actief zijn.