N-VA activeert JOngeren met TAlent (JOTA)

Op 30 maart 2018, over deze onderwerpen: Jeugd, OCMW, Werkgelegenheid

Pieter Cassiman

N-VA wil werkloze jongeren uit hun negatieve spiraal halen. De OCMW-raad gaf daarom het startschot voor JOTA: JOngeren met TAlent. Het project geeft jongeren (-25 jaar) de kans om tijdelijke werkervaring op te doen, bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk. “We doen iets extra voor een doelgroep die het extra nodig heeft”, zegt OCMW-raadslid Pieter Cassiman (N-VA).

Ongeveer 1/3de van alle mensen die een leefloon krijgen is jonger dan 25 jaar. Het gaat om een zeer kwetsbare doelgroep die speciale begeleiding nodig heeft. “Ze hebben geen diploma en ze missen de vaardigheden die je nodig hebt op de arbeidsmarkt”, zegt OCMW-voorzitter Sarah Smeyers (N-VA).

In maart lanceerde het OCMW van Aalst het project JOTA: JOngeren met TAlent. Het project geeft jongeren de kans om op een korte tijdsspanne te genieten van opleiding, begeleiding en werkervaring. Zo krijgt een “hopeloze doelgroep” weer uitzicht op een eigen job. Pieter: “We willen deze mensen niet veroordelen tot een levenslang bestaan als steuntrekker”.