Minder structuren en mandaten in energielandschap

Op 5 december 2017, over deze onderwerpen: Intercommunales

Caroline De Meerleer & David Coppens
N-VA Aalst wil flink het mes zetten in het aantal structuren en politieke mandaten in het kluwen van intercommunales. Er ligt nu een concreet voorstel op tafel voor een eerste grondige herstructurering. “Hoog tijd om eens stevig te snoeien”, vinden gemeenteraadsleden Caroline De Meerleer en David Coppens (N-VA).

Er bestaat in Vlaanderen een heel kluwen van intercommunales om voor energie te zorgen, met bijvoorbeeld financieringsverenigingen (voor Aalst: Fingem) en distributienetbeheerders (voor Aalst: Intergem). De voorbije maanden werd er achter de schermen gewerkt aan een grote herstructurering van de vele structuren.

Gemeenteraadsleden Caroline De Meerleer (lid van de Raad van Bestuur van Fingem) en David Coppens (ondervoorzitter van Intergem) waren nauw betrokken bij de plannen om het aantal structuren en politieke mandaten stevig af te slanken.

“N-VA wil zwaar het mes zetten in het aantal bestuursmandaten”, zegt Caroline. “De geesten zijn intussen voldoende rijp voor een verregaande hervorming. Er is nu eindelijk een concreet voorstel tot herstructurering. De afschaffing van Intermixt is een belangrijke mijlpaal in dit veranderingsproces”.

“We gaan statuten van bestaande verenigingen wijzigen en zo het aantal intercommunales en mandaten in de energiesector verminderen”, zegt David Coppens. “We zorgen er wel voor dat de steden en gemeenten betrokken blijven bij de werking van de intercommunales”.