Lokale opvang voor asielzoekers verlicht dankzij N-VA

Op 2 juni 2015, over deze onderwerpen: Asiel en migratie

De hervormingen van N-VA-staatssecretaris voor Asiel & Migratie Theo Francken en Aalsters Kamerlid Sarah Smeyers blijven niet zonder gevolg: voortaan kunnen ook de lokale opvangplaatsen voor asielzoekers in Aalst voorbehouden blijven voor asielzoekers met een hoge kans op erkenning.

Vroeger werden de lokale opvangplaatsen voor asielzoekers, ook die in Aalst, zwaar belast, en bijna overspoeld door allerhande soorten asielzoekers – ook mensen die weinig aanspraak kunnen maken op een erkenning als echte asielzoeker. Dankzij al het werk van staatssecretaris Theo Francken, in het parlement bijgestaan door onze eigen Sarah Smeyers, komt daar nu hoognodige verandering in.

Omdat de asielprocedure nu veel sneller wordt afgewerkt, kunnen de collectieve opvangcentra veel meer mensen opvangen. De individuele opvangplaatsen, zoals er ook in Aalst zijn, kunnen nu voorbehouden worden voor mensen die hoge kans maken op erkenning. “Het gaat dan om mensen die échte redenen hebben om asiel te zoeken, geen gelukszoekers, en mensen met waardevolle vaardigheden voor onze samenleving”, zegt Sarah tevreden.