Herkenbare signalisatie en betere doorstroming taxi's

Op 23 juni 2020, over deze onderwerpen: Werkgelegenheid

Tijdens de gemeenteraad van juni werd het reglement inzake de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen goedgekeurd.

Fractievoorzitter Caroline De Meerleer aan bevoegd schepen Katrien Beulens tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de sector. “De taxisector heeft het, net als tal van andere sectoren, tijdens deze gezondheidscrisis hard te verduren gehad”, geeft Caroline aan. “Dit is het momentum om de bestaande knelpunten weg te werken.”

In het nieuwe taxidecreet, dat in voege is sinds 1 januari 2020, wordt bepaald dat niemand een standplaatstaxi mag stationeren op een daartoe voorziene standplaats op de openbare weg in Vlaanderen zonder machtiging van die gemeente. De taxisector is vragende partij om hun gemachtigde standplaatstaxi’s ‘herkenbaar’ te maken door een daklicht of embleem in de grille.

Op sommige plaatsen, zoals aan het OLV ziekenhuis, wordt ook een duidelijke signalisatie van de taxiplaatsen gevraagd. Aan het station kunnen deze plaatsen ook beter geregeld worden door ze niet naast elkaar, maar wel achter elkaar te voorzien. En tot slot zouden de taxichauffeurs ook geholpen worden indien ze, wanneer ze klanten vervoeren, gebruik kunnen maken van de busbanen. “De taxisector vormt een belangrijke speler in wat het ‘vervoer op maat’ wordt genoemd. Om dat lokale vervoer mogelijk te maken is het noodzakelijk om te bekijken hoe we de signalisatie en inrichting van deze specifieke plaatsen alsook de doorstroming kunnen verbeteren. Met een paar simpele ingrepen, zogenaamde quick wins, kunnen we veel bereiken,” besluit Caroline.