U bent hier
Half miljoen om auto's uit verkeersluwe centrum te houden
Het Nieuwsblad
Eind dit jaar moeten de kapotte, verzinkbare paaltjes in de binnenstad plaatsmaken voor camera's met nummerplaatherkenning om auto's uit het verkeersluwe centrum te houden. Aalst trekt er 427.325 euro voor uit en werft drie extra GAS-ambtenaren aan.
Michel Van Brempt (Vlaams Belang) schrok toen punt 22 dinsdagavond aan de gemeenteraad werd voorgelegd: 'implementatie van een nummerplaatherkenningssysteem voor de controle en handhaving van het autoluwe centrum te Aalst'. Prijskaartje: 427.325,46 euro. Concreet worden de verzinkbare, groene paaltjes die auto's uit de binnenstad moeten houden maar die vaak kapot zijn, vervangen door camera's.
Dubbel gestraft
“Hier wordt de belastingbetaler twee keer gestraft”, foeterde Van Brempt. “Eerst wordt er een half miljoen euro belastinggeld uitgegeven, en dan zullen mensen nog eens een boete van 160 euro krijgen als ze nietsvermoedend het centrum inrijden. Zoek een firma om die paaltjes te herstellen en te onderhouden”, aldus Van Brempt.
Gewezen schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (LijstA) wees Van Brempt erop dat de firma in kwestie failliet is en niet meer bestaat en zei dat iedereen toch tegen die paaltjes rijdt en dat het heel wat moeite gekost heeft om het systeem erdoor te krijgen.
Dat de camera's bijna 100.000 euro meer zullen kosten dan in oktober 2017, toen de gemeenteraad groen licht gaf voor het systeem dat er nog niet kwam omdat het onduidelijk was wie al die foutrijders zou controleren, werd dan weer op de korrel genomen door Sam Van de Putte (SP.A).
Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) bracht daarover duidelijkheid: “Omdat de verbalisering via dit systeem heel wat voeten in de aarde zal hebben, werd beslist drie GAS-ambtenaren aan te stellen maar deze te detacheren naar de verkeerspolitie”, aldus D'Haese.
“Populistisch discours”
“Bovendien is het type camera's gewijzigd waardoor deze ook voor andere politiedoeleinden kunnen worden aangewend. Het zal dus een meer dan verantwoorde investering zijn, want er komt zo meer digitaal blauw op straat.” Op Van Brempt reageerde D'Haese dat “hij niet meegaat in een simplistisch en licht populistisch discours”, en dat “wie zich op openbaar domein begeeft, toch best kijkt naar de signalisatie, die er zeker komt”.
De hogere kostprijs van de camera's is volgens korpschef Jürgen Dhaene te verklaren door het feit dat de raming van 2017 gebaseerd was op een ouder contract. “Een online inlogsysteem zal bewoners toelaten om de toegang voor hun wagens te beheren: zo kunnen bezoekers, thuishulp, en dergelijke meer, worden aangemeld”, aldus nog D'Haese. “Uiteraard komt een apart statuut voor hulpdiensten en occasionele leveringen. Onverwacht bezoek kan ook achteraf nog worden geregulariseerd.”