Geliefden blijven ja zeggen

Op 21 april 2021, over deze onderwerpen: Burgerlijke Stand

Geliefden blijven ja zeggen: drie kwart van huwelijken ging ondanks coronacrisis door “maar ook aantal echtscheidingen piekt”

Bijna 75 procent van de geplande huwelijken in 2020 in Aalst ging door. “Het is duidelijk: ondanks de Covid-19-pandemie blijft de Aalstenaar toch vaak ‘ja’ zeggen tegen zijn of haar geliefde.” Er zijn ook vijftien procent meer echtscheidingen dan in de jaren ervoor.

De laatste jaren werden in Aalst gemiddeld 320 burgerlijke huwelijken per jaar afgesloten. In 2020 traden toch nog 246 koppels in het huwelijksbootje, zo blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Pieter Cassiman (N-VA) opvroeg bij schepen en partijgenote, Caroline De Meerleer. De impact van de pandemie is wel voelbaar: zeventig huwelijken werden verplaatst naar een latere datum en 41 volledig uitgesteld. “Het is duidelijk dat Covid-19 minder impact heeft op de trouwlust van de Aalsterse koppels dan gedacht”, zegt Cassiman. “Velen kiezen in deze moeilijke tijden er toch voor hun jawoord uit te spreken en feesten dan allicht later.” Dinsdag, de dag waarop huwen in Aalst gratis is, bleek de favoriete huwelijksdag in 2020. Op zaterdag, traditioneel de populairste dag voor een burgerlijk huwelijk, vielen de plechtigheden vorig jaar terug met dertig procent,tot net onder de honderd.

Livestreaming van huwelijken gebeurt voorlopig niet wegens weinig vraag en de hoge kostprijs. Of de Aalstenaar ten gevolgde van Covid-19 meer gaat scheiden, is niet meteen duidelijk. “Er is misschien geen oorzakelijk verband, maar in 2020 piekten de echtscheidingen in Aalst tot 189, ongeveer vijftien procent meer dan in de jaren ervoor.”