Feestelijk afscheid van Florahallen

Op 26 maart 2018, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Was de Nacht van de Après Ski zaterdag het laatste feest ooit in de Florahallen? De eigenaar, die er een zorgsite gaat ontwikkelen, maakt zich sterk van wel. Voor grote activiteiten als de prinsverkiezing van 2019 heeft Aalst nog geen oplossing.

“Wij hebben hier véél meegemaakt”, zei Tamara Van Vaerenbergh (44) uit Aalst, die zich voor de gelegenheid had uitgedost als Tirolermeisje, zaterdag. “Al sinds de prinsverkiezing hier plaatsvindt, komen we naar de Florahallen. De prijsuitreiking, het Schlagerfestival, de Nacht van de Après-Ski,... Elk jaar zijn we aanwezig met de kern van onze gewezen carnavalsgroep De Bevalligoards en altijd is het plezant.”

“Het is zelfs gebeurd dat we op het Schlagerfestival al bluffend de vipruimte zijn binnengeraakt”, aldus Jurgen Van Impe. “Daar hebben we dan op de koop toe een meet &greet met zanger Johnny Logan versierd. Drie uur hebben we 'aangeschoeven' om dan te vragen of hij van ons een foto wilde maken. 'You are crazy Belgium people', lachte hij.”

Al die herinneringen zijn weldra voltooid

verleden tijd, want het ziet ernaar uit dat de Nacht van de Après Ski zaterdag de laatste fuif ooit was in de Florahallen. Op 7 en 8 april is er nog een rommelbeurs, maar nadien gaat de deur op slot. “Dat is de laatste activiteit”, bevestigt eigenaar Patrick Koster van GL-Group uit Houthalen. “We willen op korte termijn een zorgcampus ontwikkelen op deze site. We hebben jaren geduld gehad. Met de stad Aalst werd duidelijk afgesproken dat 2018 het laatste jaar was dat de prinsverkiezing hier zou plaatsvinden.”

Ook de sloop wil de eigenaar zo snel mogelijk - liefst tegen de zomer - rond hebben. Om aan de realisatie van het zorghotel, de serviceflats, de buurtwinkel en de gewone appartementen aan de Albrechtlaan te kunnen beginnen, moet het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) woonzorgwijk Mijlbeek wel klaar zijn. En daarop is het nog wachten. “Op het vlak van mobiliteit moet nog een aantal zaken uitgeklaard worden”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening, Caroline Verdoodt (N-VA). “Over een timing kunnen we nog geen uitspraken doen. Wel wil ik benadrukken dat GL-Group een belangrijke partner is en dat we constructief willen blijven samenwerken.”

Op de Tragelsite plant de stad intussen de bouw van een evenementenhal voor 5.000 personen. Die zal er echter volgend jaar nog niet staan. Voor de prinsverkiezing 2019 en de prijsuitreiking na carnaval levert dat problemen op. “Er zijn al vergaderingen over geweest, maar er is nog niets beslist”, aldus burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). “Er zal naar een tijdelijke oplossing moeten worden gekeken. Een tent of een bestaand gebouw, dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen.”

Leen De Smedt ■