Buurtwerkingen en sociale tewerkstelling dreigen te verdwijnen”

Op 29 mei 2019, over deze onderwerpen: OCMW, Sociale zaken

Het Nieuwsblad

Ondanks protest van zeven sociale organisaties werd in Aalst dinsdag een nieuw subsidiereglement goedgekeurd. De vzw's vrezen voor het voortbestaan van hun werkingen. Schepen Sarah Smeyers (N-VA) zegt dat de vernieuwing eerlijker en objectiever zal zijn. “Ofwel komt deze angst uit onwetendheid, ofwel zijn ze vooringenomen ten opzichte van deze meerderheid”

Met enkele tientallen waren ze, de Aalsterse sociale organisaties en hun sympathisanten die dinsdag voor het belfort verzamelden. De reden was een nieuw subsidiereglement op de agenda van de gemeenteraad, die iets later zou plaatsvinden. Volgens dat reglement verliezen ze hun basisfinanciering, maar mogen ze intekenen op diverse projectdoelen van de stad Aalst, waar telkens een bedrag voor wordt uitgetrokken. In totaal wordt daarvoor 981.000 euro vrijgemaakt. “Ik wil een eerlijke en objectieve manier van werken”, zegt schepen van Sociale Zaken Sarah Smeyers (N-VA). “We willen via resultaatgerichte opdrachten aan armoedebestrijding doen, en naast bestaande vzw's ook nieuwe vzw's kansen geven.”

“8.500 Aalstenaren in de kou”

Maar de sociale organisaties, bij de stad 'lokale actoren' genoemd, vrezen dat 8.500 Aalstenaars in armoede in de kou zullen komen te staan. “Het is vrijwel onhaalbaar dat verschillende werkingen worden verdergezet vanaf 1 januari 2020”, klinkt het eensgezind bij Mensen voor Mensen, vzw 't Nest, Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen, vzw Parol, Steunpunt Welzijn, Schulden op School en Wijkgezondheidscentrum Daenshuis. “In het grootste horrorscenario zouden we uit Aalst moeten weggaan”, zegt Peter Dauwe van Steunpunt Welzijn vzw, die werklozen begeleidt naar werk. “Van de huidige financiering van 104.000 euro zouden we terugvallen op maximum 7.500 euro.” “Alles waarmee je kwetsbare groepen bereikt, zoals ons buurthuis, daar is geen geld meer voor”, aldus Lander Claeys van vzw Parol. “Er zijn heel wat daklozen, mensen die het krap hebben of in sociaal isolement leven, die we niet meer gaan kunnen bereiken.” “Ik ben enorm bezorgd, want dankzij Mensen voor Mensen ben ik zelf uit een dal van extreme armoede kunnen klimmen, en als de basiswerking zal wegvallen, is een duurzame werking niet mogelijk”, aldus Maria Hebbelinck (46), opgeleid ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting.

”Meer objectieve subsidies”

Na een zware discussie op de gemeenteraad stemden enkel LijstA, Groen en SP.A - allen in de oppositie - tegen de nieuwe regeling, de andere partijen stemden voor. “Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de stad een sociaal opbod tussen de verschillende actoren op kap van de zwakkeren uit onze samenleving in de hand werkt”, klonk het bij LijstA. Smeyers benadrukte dat de nieuwe regeling een betere zaak is. “In tijden van besparing maak ik jaarlijks 1,8 miljoen euro vrij voor sociaal beleid. We blijven hier onder meer de vzw's mee subsidiëren, maar op een meer objectieve manier. Ik begrijp niet van waar de angst komt: ofwel is het onwetendheid ofwel zijn ze vooringenomen ten opzichte van deze meerderheid.”

“Vroeger werd er gewoon geld gegeven aan sociale organisaties, die heel nuttig werk doen in de maatschappij, maar nu gaan ze zich ook moeten verantwoorden over waar het geld effectief naartoe gaat”, besloot burgemeester Christoph D'Haese (N-VA).