Brooddoosnodig

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs, Sociale zaken

Ook in Aalst komen leerlingen vaker naar school met lege of amper gevulde brooddozen. Een nieuw project ‘Brooddoosnodig’, een samenwerking tussen stad Aalst, de Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen en de VZW Enchanté zal scholen ondersteunen in het ter beschikking stellen van gezond voedsel en acties organiseren om hiervoor geld in te zamelen.

“We gaan niet simpelweg voedsel geven aan kinderen die zonder eten naar school komen. Daarvoor vinden wij de verantwoordelijkheid van de ouders té belangrijk. Het is ook zeker niet de bedoeling om de leerkrachten nog meer werk te geven of om de scholen op kosten te jagen”, verduidelijkt schepen van Sociale Zaken, Sarah Smeyers.

“Het vullen van brooddozen behoort niet tot de kerntaken van een school. Elke school draagt de verantwoordelijkheid om in kwalitatief onderwijs te voorzien. Het vullen van brooddozen hoort die van ouders te zijn. Tegelijk zijn we niet blind voor bredere, maatschappelijke problemen. Daarom proberen we scholen die dit wensen hierin bij te staan met dit project”, vult schepen Van Overmeire aan.

Het project zal 5 Aalsterse scholen ondersteunen. Per schooljaar wordt bijkomend in één van die 5 scholen een aanklampende werking opgestart om ouders te responsabiliseren. Op het einde van het schooljaar wordt gekeken of deze aanpak werkt en of het project in het volgende schooljaar wordt verdergezet. Zo willen we vermijden dat de voorgestelde remedie het probleem nog zou vergroten.