Baby's in een rusthuis?

Op 5 juni 2023, over deze onderwerpen: Sociale zaken

Sinds vorige week heeft WZC Mijlbeke 2 nieuwe bewoners. Jules en Jan zijn geen echte baby’s, maar twee levensechte zogenaamde ‘rebornpoppen’ die de bewoners kunnen verzorgen en vertroetelen, wat hen rust en beleving geeft.

Jan en Jules zien er niet alleen uit als echte baby’s, ze voelen ook zo aan. Van de fragiele bijna doorzichtige huid, de zachte handjes en voetjes, de kleine haartjes tot het gewicht. Het klopt allemaal.

De poppen roepen gevoelens en herinneringen op bij mensen die soms afgevlakt zijn door dementie. Het zorgen voor een levensechte babypop geeft hen een positieve beleving in hun vaak afgesloten en eenzame eigen leefwereld. De poppen verminderen onrust en stimuleren communicatie op een leuke manier.

Sarah Smeyers, schepen voor Ouderenzorg: “Belevingsgerichte zorg voor personen met dementie is iets waar we binnen onze WZC zeker naar streven. We hebben in het verleden al geïnvesteerd in innovatieve technieken zoals bijvoorbeeld een snoezelruimte of een tovertafel… maar het mooie aan dit project is net hoe we ook met vrij eenvoudige dingen meer kunnen doen voor onze bewoners. Meer zelfs, die babypoppen zijn een plezier voor iedereen in het WZC. Ze zijn dan ook superschattig!”