520 kilo zwerfvuil opgeruimd

Op 8 december 2017, over deze onderwerpen: Sluikstorten en zwerfvuil

Het Nieuwsblad*,

In de Kwalestraat in Nieuwerkerken, ter hoogte van de verkeerslichten, heeft de reinigingsdienst van de stad Aalst 520 kilo zwerfvuil opgeruimd. In acht maanden tijd liepen in Aalst 1.700 klachten over sluikstorten binnen.

Een winkelkar, een oud tapijt, autobanden, zakken met restafval: het lag allemaal op een hoop op de tijdelijke parking die de stad liet aanleggen in de Kwalestraat. Gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) merkte de troep op en bracht de stad op de hoogte. De reinigingsdienst kuiste het zootje donderdag vroeg in de ochtend op.

“We hebben vastgesteld dat deze puinhoop 520 kilogram weegt”, zegt Guy Van de Voorde van de reinigingsdienst. “Er wordt gezocht naar aanwijzingen, want de daders mogen niet straffeloos ontkomen.”

Hoewel er heel wat meldingen over zwerfvuil en sluikstorten binnenlopen, in acht maanden tijd liefst 1.700 op het grondgebied Aalst, heeft Van de Voorde de indruk dat het probleem niet erger wordt. “We werken zeer intensief samen met de milieupolitie”, zegt hij. “Er worden foto's van elk stort gemaakt en er zijn controles. Wekelijks kunnen we een twintigtal daders vatten. De overgangsfase naar GAS-boetes was wennen, maar nu komt dat echt goed op gang. Daders krijgen een fikse boete of een werkstraf, afhankelijk van wat de GAS-ambtenaar beslist.”

Camera's aangekomen

In oktober gaf de gemeenteraad groen licht voor de aankoop van vijf mobiele camera's die voornamelijk ingezet worden in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten. Er werd ruim 40.000 euro geïnvesteerd.

“De camera's zijn aangekomen”, zegt schepen van Openbare Werken, Ann Van de Steen (SD&P). “Onze politieagenten krijgen sinds november opleidingen omtrent het gebruik van de camera's.”

“Eén mobiele camera is al door de milieudienst van de politie in gebruik”, vult burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) aan. “De andere camera's worden geijkt en nadien ook ingezet.” (lds)

Leen De Smedt & lds