N-VA Aalst pleit voor SAVE-charter

Op 25 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid

Caroline De Meerleer
N-VA Aalst wil dat onze Stad het SAVE-charter voor meer verkeersveiligheid ondertekent. Zo kunnen de inspanningen voor veiliger verkeer verder geconcretiseerd worden. “We doen al veel om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen”, zegt gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA). “Nu is het tijd om een echte verkeersveiligheidscultuur te installeren”.

Elk verkeersslachtoffer is een slachtoffer te veel. Meer verkeersveiligheid staat daarom ook centraal in het nieuwe Mobiliteitsplan voor Aalst en gemeenteraadslid Caroline wil nu nog een stap verder gaan. “Ik roep de bevoegde schepen op om het SAVE-charter van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen te ondertekenen”, zegt Caroline. “Zo tonen we dat het ons menens is om het verkeer in Aalst veiliger te maken voor alle weggebruikers”.

Het SAVE-charter wil in alle steden en gemeenten van Vlaanderen een verkeersveiligheidscultuur installeren. Zo is er bijvoorbeeld extra aandacht voor de verkeerssituatie op plaatsen waar kinderen en jongeren vaak aan het verkeer deelnemen. “Het SAVE-charter sluit perfect aan bij ons nieuwe Mobiliteitsplan, dat ook al de speerpunten ‘veilig verkeer’ en ‘veilig naar school’ naar voor schuift”, zegt Caroline. “Het lijkt me normaal dat we extra aandacht besteden aan de meest kwetsbare mensen in het verkeer: kinderen”.

Als een stad interesse heeft voor het SAVE-charter moet er eerst een verkennend gesprek komen tussen het stadsbestuur en de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Na de oproep van Caroline in de gemeenteraad verklaarde de bevoegde schepen zich bereid om dit gesprek aan te gaan. De eerste stap wordt nu dus al gezet. Wordt ongetwijfeld vervolgd!