Kristiaan Van Ingelgem postuum ereburger van de stad

Op 7 juni 2024, over deze onderwerpen: Cultuur, Toerisme, Gemeenteraad

De gemeenteraad van Aalst heeft postuum de titel van ereburger toegekend aan Kristiaan Van Ingelgem, een musicus die diep verbonden was met het muzikale leven van de stad. Van Ingelgem, die op 9 juni 80 jaar zou zijn geworden, was stadsbeiaardier en organist van de Sint-Martinuskerk. Zijn muzikale loopbaan bracht hem tot de uithoeken van Europa, maar zijn hart bleef altijd bij Aalst. Hij wordt nu toegevoegd aan de lijst van ereburgers, een eer die maar zelden wordt toegekend.

De voordracht voor het ereburgerschap werd gesteund door 42 gemeenteraadsleden, een quasi unanieme beslissing die benadrukt hoe terecht deze erkenning is. Gemeenteraadsvoorzitter David Coppens licht toe dat de titel slechts aan twee personen per legislatuur wordt toegekend, wat de exclusiviteit en de waarde van deze eer benadrukt.

Kristiaan Van Ingelgem werd geboren in Sint-Gillis-Dendermonde en studeerde onder andere aan het Lemmensinstituut en het conservatorium van Maastricht. Hij behaalde in 2004 het diploma van beiaardier aan de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen. Van Ingelgem inspireerde vele leerlingen als leraar aan verschillende conservatoria en muziekacademies. Zijn werk in Aalst begon in 1972 toen hij organist werd van de Sint-Martinuskerk. Hij was ook verantwoordelijk voor de wekelijkse marktbespeling en de zomerconcerten als stadsbeiaardier.

Zijn dood op 15 februari 2024 kwam onverwacht, net voor de voltooiing van belangrijke restauratieprojecten aan de Sint-Martinuskerk en het belfort. Schepen Caroline De Meerleer betreurt dat hij dit niet meer heeft kunnen meemaken. Van Ingelgem zal echter altijd herinnerd worden voor zijn grote bijdrage aan de klokkenmuziek in Aalst.