OCMW Aalst levert voortaan permanente gezinshulp

Op 8 juni 2018, over deze onderwerpen: OCMW

De gezinshulpdienst van het Aalsterse OCMW breidt uit. Vanaf 11 juni is er ook na 17u hulp aan huis mogelijk. Dit bovenop de gezinshulp in het weekend, die het OCMW al langer aanbiedt. De stad Aalst wil hiermee zo flexibel mogelijke hulp aan huis bieden tijdens alle uren dat die nodig is.
De gezinshulpdienst van het OCMW – voluit de Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg - is de grootste organisatie in haar soort in Aalst. Al geruime tijd biedt het OCMW hulp in het weekend. Vanaf nu zal dat ook ’s avonds na 17u kunnen.

Sarah Smeyers, schepen van Sociale Zaken en Wonen en OCMW-voorzitter: “We willen een flexibele en continue dienstverlening bieden. Stel je een mama voor met een pasgeboren baby en twee schoolgaande kindjes. Het is juist nà schooltijd dat de kersverse mama het meeste ondersteuning nodig heeft. Of een oudere bewoner die het meeste baat heeft bij een handje hulp bij het avondeten of bij het slapengaan. We willen dus nog meer hulp bieden op maat.”

De hulp varieert van louter praktische hulp bij onderhoud, bij het koken of bij lichaamsverzorging tot sociale of psychologische ondersteuning en hulp bij het beheren van het gezinsbudget. Daarnaast bestaan er faciliteiten als de klusjesdienst, levering van warme maaltijden of het plaatsen van een personenalarm.

Sarah Smeyers: “We doen er alles aan om het mensen thuis zo comfortabel mogelijk te maken. Voor sommigen is het een tijdelijke praktische hulp, voor andere mensen – van wie hun zelfstandigheid in het gedrang komt - is het zelfs een middel om thuis te kunnen blijven wonen.”