'Stadskanker' Du Parc wordt recreatiesite

Op 11 april 2018, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

'Stadskanker' Du Parc wordt recreatiesite

Het Laatste Nieuws/Denderstreek,

Het stadsbestuur heeft een vergunning afgeleverd voor de restauratie en herbestemming van de Du Parc-site in Aalst. "Deze stadskanker wordt omgebouwd tot een plaats voor dagrecreatie", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA).

De leegstaande gebouwen van voormalige textielfabriek Du Parc hebben al lang nood aan een nieuwe invulling. Brandstichting, vandalisme en krakers zijn er schering en inslag waardoor de site een echte stadskanker geworden is. Maar daar komt nu toch verandering in, want ontwikkelaar Vastgoed Noord gaat de site omvormen. "De bestaande fabrieksgebouwen worden grotendeels behouden en gerestaureerd. Nadien worden ze ingericht voor verschillende activiteiten zoals een trampolinepark, binnenspeeltuin, sportzaal, fablab en airsoft. De nieuwe invulling voor dagrecreatie is geschikt voor deze site en voldoet aan de voorwaarden van het geldende gewestelijk RUP", zegt schepen Verdoodt. De woningen aan de straatzijde worden op één na gesloopt. Daar wordt op het gelijkvloers een restaurant ingericht. Het centrale gedeelte van de fabrieksgebouwen wordt gesloopt om een binnenplein te creëren. Ten zuiden van de site wordt een ecologische groenverbinding voorzien aansluitend aan de natuurgebieden Osbroek-Gerstjens.

(FEL)

ONDANKS NEGATIEF ADVIES VOOR MOBILITEIT:stad levert vergunning af voor ontwikkeling du Parc

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Aalst is binnenkort een stadskanker armer: de ontwikkelaar die de oude kousenfabriek du Parc wil omvormen tot een hippe trampolinepark, heeft zijn bouwvergunning beet. Al was er wel een negatief advies voor mobiliteit.

Een trampolinepark, een binnenspeeltuin, een sportzaal, een fablab, een Airsoft (militaire simulatie waarbij teams het tegen elkaar opnemen): jong en oud weet binnenkort waar naartoe om in Aalst in zijn vrije tijd aan zijn trekken te komen. Het schepencollege gaf maandag groen licht aan de bouwplannen van Hans De Neef van nv Dok Noord.

Het binnengedeelte en de twee middenste verkrotte woningen worden gesloopt, waardoor een U-vormig fabrieksgedeelte overblijft. Dat wordt gestript en gerenoveerd naar architectuur en textuur van vroeger. Aan de grens met het stadspark worden 156 parkeerplaatsen voorzien. “Nu we de bouwvergunning op zak hebben, kan het subsidiedossier worden opgestart en wordt de sloop bij een vlotte gang van zaken in augustus gepland”, zegt De Neef. “Het linkse huis wordt omgebouwd tot een hip restaurant. Dat en de rest van de site zal openen in april 2019.”

Brandjes en daklozen

Het schepencollege leverde de bouwvergunning af ondanks een negatief advies van de dienst mobiliteit. Die maakt zich zorgen over de verkeersimpact op piekmomenten: de Erembodegemstraat is niet alleen een verbindingsweg tussen Aalst en Erembodegem, sportcentrum Schotte is er ook vlakbij gelegen. “We kwamen hieraan tegemoet door één gebouw uit het project te halen, waardoor er nu ook op piekmomenten voldoende parkeerplaatsen zijn volgens de inschatting van het mobiliteitseffectenrapport”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening, Caroline Verdoodt (N-VA).

Concreet mag één gebouw geen invulling krijgen tot de impact op de mobiliteit duidelijk is. “We gaan de mensen ook stimuleren om zo veel mogelijk aan vrijetijdsbeleving te doen per fiets”, zegt burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). De ontwikkelaar kan naar eigen zeggen met de beslissing leven. “De klimmuur die er zou komen, verhuist naar een andere zaal”, aldus De Neef. “Het mobiliteitseffectenrapport was voor de rest zeer positief. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat er op de ontwikkeling van het resterende gebouw niet lang op zich zal laten wachten.”

Het stadsbestuur beklemtoont dat het tevreden is dat er een stadskanker verdwijnt. “Het is een probleem dat al jaren aansleept met alle gevolgen van dien. Politie en brandweer moesten minstens twintig keer uitrukken naar brandjes in du Parc”, aldus D'Haese. “Ik zag er schrijnende zaken, daklozen, ook jonge mensen en mensen die er terechtkwamen omdat ze hun job verloren en niets meer hadden.”

Leen De Smedt ■