Zestig procent Aalsterse OCMW-cliënten stroomt door naar werk of opleiding

Op 18 juli 2019, over deze onderwerpen: OCMW

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender, Do. 18 Jul. 2019, Pagina 3

Uit cijfers van het activeringsprogramma Jobclub blijkt dat de stad Aalst in samenwerking met Leerpunt Zuid-Oost-Vlaanderen erin slaagt om hun OCMW-klanten te laten doorstromen naar een job of opleiding.

“Zestig procent van de deelnemende OCMW-cliënten startte met een job of opleiding. Meer dan 1 op 3 werkt intussen zelfs op de reguliere arbeidsmarkt”, zegt schepen van Sociale Zaken Sarah Smeyers (N-VA).

Na afloop van het schooljaar 2018-2019 namen 74 OCMW-cliënten deel aan Jobclub, een wekelijkse bijeenkomst van werkzoekenden. Uiteindelijk gingen 28 deelnemers aan de slag in het normaal economisch circuit. “We stimuleren daarnaast zes cliënten om een opleiding

te vormen. Ook via vorming verhogen we hun toekomstige kansen op de arbeidsmarkt”, verduidelijkt Smeyers.

“Bij acht personen werd een 'artikel 60-tewerkstelling' opgestart, een activeringsvorm met als doel om OCMW-cliënten terug aan de slag te helpen en/of de cliënten in regel te stellen met de sociale zekerheid.”

Vooraf selecteerde OCMW Aalst de OCMW-cliënten op basis van hun traject of de nood aan ondersteuning in het zoeken en vinden van werk.

“Tijdens een wekelijks lesmoment kregen ze een vorming, maar vooral individuele ondersteuning bij hun sollicitatieproces. Cursisten leren er vacatures analyseren, realistische jobverwachtingen formuleren en een sollicitatiegesprek voorbereiden. We leren hen zo werken met de website van VDAB, vacatures opzoeken en zelf een sollicitatiebrief opmaken. Onze aanpak werpt duidelijk vruchten af”, besluit Smeyers. (emd)