Werkings- en noodsubsidies 2021 toegewezen: divers sportaanbod vrijwaren

Op 6 december 2021, over deze onderwerpen: Sport

Naar jaarlijkse gewoonte verdeelt het stadsbestuur de werkingssubsidies in de laatste maand van het kalenderjaar. Alleen was 2021 opnieuw geen doorsnee jaar wat betreft het aanbieden van een normale werking in het verenigingsleven.

“Het reguliere reglement om werkingssubsidies toe te kennen, staat even on hold. Via een tijdelijk coronareglement willen we Aalsterse sportverenigingen zo goed mogelijk blijven ondersteunen”, zegt schepen van Sport, Matthias De Ridder.

“We hebben er dit jaar voor gekozen de werkingssubsidies in twee schijven uit te betalen.” Een eerste schijf van 128.400 euro werd in juli verdeeld over 72 erkende Aalsterse sportverenigingen, de overige 122.058 euro van de totale pot werd deze week toegewezen. “Op die manier hebben we de clubs doorheen het jaar meer ademruimte proberen geven”, gaat Matthias verder.

Het was voor sportclubs moeilijk inkomsten te genereren. Sportverenigingen die lopende vaste kosten hebben door een eigen sportaccommodatie of een langdurige huurovereenkomst, kregen het daarom extra hard te verduren. Voor deze clubs werd er bijkomende steun voorzien via noodsubsidies. Dankzij deze steunmaatregel hebben 14 sportverenigingen 20% (met een plafond van €5.000/club) van hun vaste lopende kosten kunnen recupereren. Dit voor een totaal van 35.491 euro.

“Via deze steunmaatregelen willen we ons rijke en diverse Aalsterse sportaanbod vrijwaren. Onze sportclubs bieden namelijk een uitlaatklep voor heel actief Aalst. Corona heeft aangetoond hoe belangrijk sport is. We hopen dat deze aanvullende maatregelen sportverenigingen de nodige ruimte hebben geboden, zodat ze hun werking de komende jaren succesvol verder kunnen zetten,” besluit Matthias De Ridder.