Wereldlichtjesdag

Op 9 december 2021, over deze onderwerpen: Bevolking, Burgerlijke Stand

Ieder jaar vindt op de tweede zondag van december Wereldlichtjesdag plaats. Wereldwijd komen dan mensen samen, waarbij overleden kinderen worden herdacht met warme teksten, mooie muziek of een gedicht. Zij steken om 19 uur een kaarsje aan waardoor, wegens de verschillende tijdzones in de wereld, een golf van licht ontstaat en de wereld een beetje lichter wordt voor de mensen die hun kind hebben verloren.

Aalst organiseert zelf ook een evenement rond Wereldlichtjesdag sedert 2015. Het begon als een privé initiatief, maar werd in 2017 overgedragen aan de Stad Aalst en wordt sedertdien georganiseerd door de dienst Burgerlijke Stand.

Verantwoordelijke schepen Caroline De Meerleer betreurt het dat de traditionele, hartverwarmende bijeenkomst voor het tweede jaar op rij niet kan doorgaan wegens COVID. “Helaas dienen we ons ook dit jaar opnieuw te beperken tot een online evenement. Daarom zou ik graag een warme oproep doen naar elkeen die dit wenst om de dagen voor Wereldlichtjesdag een boodschap, een gedicht of muziek te delen via www.facebook.com/StadAalst. Daarnaast kan je op 12 december om 19u. een kaarsje plaatsen voor je raam, aan je voordeur, in je huiskamer… als teken van begrip, steun en warmte. De mooie foto’s van deze kaarsen mag je ook via Facebook en #Chipka verder verspreiden.”