“We wonen al dicht bij drukke verkeersassen, een windmolen kan er echt niet meer bij”

Op 18 juli 2018, over deze onderwerpen: Energie, Ruimtelijke ordening

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Meer dan 80 buurtbewoners tekenden al bezwaar aan tegen de komst van een grote windmolen in Terjoden. Tijdens een infovergadering gisteren bleek dat de bezorgdheid groot is. “We willen geen turbine op amper driehonderd meter van onze huizen.”

Het zaaltje van de fanfare aan de Dennenlaan in de Erembodegemse wijk Terjoden liep gisteravond goed vol voor de buurtvergadering die het kersverse comité 'Geen windmolen in Trejen' had georganiseerd. Een filmpje waarin slagschaduw in een woning werd gedemonstreerd zette de toon. “Wie zich nu niet verzet, heeft na het openbaar onderzoek (dat eindigt op 21 juli, nvdr.) geen enkele inspraak meer”, aldus moderator Peter Maertens.

Het bedrijf Asparavi nv heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een windmolen van 178 meter hoog nabij de Sparrenlaan en de E40. “We hopen zo veel mogelijk bezwaarschriften te verzamelen om deze windmolen op een andere plaats te krijgen”, zegt bewoner Frank Fransaert (53). “We zijn zeker niet tegen windmolens, we zijn zelfs voorstander, maar men moet ze plaatsen op een geschikte locatie. En dat is zeker niet op driehonderd meter van een woonwijk. We zitten al genoeg geplaagd met de E40, de expresweg en de drukke spoorweg naar Denderleeuw.”

Depressie, hoofdpijn en stress

Buurtbewoonster Rita (59) was een van de aanwezigen die een bezwaarschrift invulde. “Men beweert dat zo'n turbine hinder geeft en voor lawaai zal zorgen”, aldus Rita. “Ook het effect op onze gezondheid vrezen we: in het geluid en de slagschaduw van een windmolen wonen, verhoogt de kans op depressie, hoofdpijn en stress. Het is heel dicht bij onze woning, dus vrezen wij daar toch wel voor.”

Volgens nv Asparavi moeten de omwonenden zich niet ongerust maken. “De Vlaamse overheid voorziet een streng wetgevend kader, voor onder meer slagschaduw en geluid, waaraan de aanvraag voor dit project voldoet en waaraan we ons te allen tijde dienen te houden”, zegt woordvoerder Pieter Vanderhaeghe.

Voor bijna 2.300 gezinnen

Het gaat om een optimale inplanting, zowel op ruimtelijk, milieutechnisch en energetisch vlak, zoals de Vlaamse overheid dat voorschrijft. De windturbine zal groene stroom produceren, gelijk aan het gemiddeld jaarlijks verbruik van ongeveer 2.285 gezinnen. We merkten op onze infozitdag op 12 juli heel wat belangstelling van omwonenden. Verschillende mensen hadden terechte vragen, waarop telkens individueel antwoord gegeven werd. Daarnaast kwamen er ook positieve reacties op het project, alsook vragen om te participeren.”

Schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA) was aanwezig op de buurtvergadering. “Ik kom luisteren naar de grieven”, aldus Verdoodt. “De provincie beslist over de vergunning, wij als stadsbestuur horen advies te geven.” Eind deze maand moet dat er zijn.

Leen De Smedt ■