Wandeling doorheen halve eeuw carnavalsgeschiedenis in ’t Gasthuys – Stedelijk Museum

Op 4 februari 2022, over deze onderwerpen: Carnaval, Erfgoed, Toerisme

Carnaval is de hoogmis van lef, creativiteit en vakmanschap, getuigen de jaarlijkse stoet en de bijhorende carnavalsaffiche. In ’t Gasthuys – Stedelijk Museum kan je van 5 februari tot 6 maart 2022 de winnende ontwerpen van de laatste 50 jaar (1970 – 2020) bekijken.

Elk jaar kiest de Stad een carnavalsaffiche die het uithangbord van de driedaagse wordt. Over smaak en kleur discussieer je niet, maar ze evolueren wel. Carnaval zelf is doorheen de jaren veranderd en dat geldt ook voor de affiches. Zijn er ooit foto’s gebruikt? Stonden er sponsors op? Of slogans?

Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Erfgoed: “50 jaar carnavalsaffiches naast elkaar zien, is als een wandeling doorheen het verleden. Natuurlijk keren bepaalde elementen vaak terug, maar er is een duidelijke verandering in de gebruikte stijl. Ik kan me voorstellen dat bepaalde affiches bij mensen herinneringen oproepen en dat het dus voor veel Aalstenaars een prettig weerzien moet zijn met deze stukken carnavalsverleden.”

Er is echter nog meer te zien dan een halve eeuw carnavalsaffiches: de conservator van ’t Gasthuys stelde ook een expo samen, gebaseerd op affiches voor bijkomende carnavalsactiviteiten zoals kinderbals, scholenwedstrijden, prinsenverkiezingen e.d. Verder zijn er ook foto’s van het Dokumentatiecentrum voor Aalst Karnaval (DAK) te bewonderen.”

Schepen van Toerisme Caroline De Meerleer (N-VA), zelf ook verzamelaar, is nostalgisch als ze die overzichtstentoonstelling van een halve eeuw carnavalsaffiches ziet. “Elke affiche, hoe oud ook, heeft zijn eigen invalshoek. Heel kenmerkend elk jaar opnieuw is de creativiteit en het vakmanschap waarmee de ontwerper aan de slag gaat. En dat er af en toe eens ‘nen hoek af’ is, verwijst dan weer naar dat tikkeltje lef dat een Aalstenaar in zich draagt. Net die combinatie maakt de affiche telkens weer typisch ‘Oilsjters’. Ongetwijfeld zullen verzamelaars heel wat affiches in hun kast liggen of aan de muur hangen hebben, maar een overzicht van de collectie van de voorbije 50 jaar is toch wel echt uniek om eens een kijkje in het museum te komen nemen.”

Deze tijdelijke tentoonstelling komt bovenop  de vaste carnavalsexpo van het stedelijk museum. Met onder andere een echt café, een spiegelpaleis, originele creaties en kostuums, boeiende filmpjes en een karaokemachine, nemen zowel deze expo’s als de DNAalst-tentoonstelling je mee op ontdekking naar het verhaal van Aalst Carnaval, vroeger en vandaag.

PRAKTISCH

‘Een halve eeuw carnavalsaffiches’ is te bezoeken van

Woensdag – vrijdag van 13 uur tot 17 uur

Zaterdag & zondag van 14 uur tot 18 uur

Een bezoek aan de expo is gratis.

De expo bevindt zich op het gelijkvloers en is rolstoeltoegankelijk.