Voorstel van burgemeester D'Haese om systematische identiteitscontroles te mogen uitvoeren wordt unaniem goedgekeurd

Op 22 december 2023, over deze onderwerpen: Politie, Veiligheid

Gekoppeld aan het verbod op bezit en gebruik van pyrotechnische middelen – lees alle soorten knal- en vuurwerk – vroeg en bekwam Aalsters burgemeester Christoph D’Haese op zijn verzoek van de gemeenteraad unanieme goedkeuring om systematische identiteitscontroles uit te voeren op personen die zich van de plaats van een overtreding verplaatsen naar een andere locatie.

“Als burgemeester ben ik bevoegd voor het handhaven van de openbare orde. Samen met de politie en in overleg met de diensten van het Parket speel ik uiterst kort op de bal om fenomenen als  oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen - waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners - zo snel als mogelijk de kop te kunnen indrukken. Als burgemeester kan ik extra identiteitscontroles vragen. Het verleden leert dat dit nodig is, in het bijzonder rond de periode van de jaarwisseling."

Deze maatregel wordt – zoals de wetgeving het wil – precies omschreven in tijd en ruimte, meer bepaald van 22 december 2023 tot en met 7 januari 2024 voor de sectoren Station, Kern Rechter Oever, maar ook het centrum en de Watertorenwijk.

“De speeltijd voor zij die de politie trachten uit te dagen lijkt nu wel voorbij, minstens en in elk geval kan er afdoende worden geïdentificeerd en geverbaliseerd. Begrijpend waar het kan, maar streng en kordaat optredend tegen kabaalzoekers die in Aalst niets meer te zoeken zouden mogen hebben", aldus burgemeester Christoph D’Haese.