Vlaams Gewest en stad Aalst trekken 254.100 euro uit voor onderzoek naar fietstunnels aan Haring, Colruyt en Burgemeestersplein

Op 28 maart 2019, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Mobiliteit, Veiligheid

Het Nieuwsblad

Het Vlaams Gewest en de stad Aalst trekken 254.100 euro uit om de haalbaarheid van fietstunnels aan de rotonde Haring, het Burgemeestersplein en het gevaarlijke Colruyt-kruispunt te onderzoeken.

De rotonde Haring, die aantakt op de Leo de Béthunelaan, de Geraardsbergsestraat, de Parklaan en de Geraardsbergsesteenweg, is een druk verkeersknooppunt waar fietsers geregeld doodsangsten uitstaan. Het Vlaams Gewest wil er de veiligheid verhogen en laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de bouw van fietstunnels.

In één adem wil het andere gevaarlijke punten op de N9 aanpakken, waaronder het Burgemeestersplein, waar heel wat fietsers de gewestweg oversteken naar het stadspark en Erembodegem, en het kruispunt aan de Colruyt. “Ook hier is het zeer druk, met verkeer komende van de Albrechtlaan, de N9, Colruyt en het tankstation”, zegt schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). “We moeten maximaal proberen die moeilijke punten in het fietsverkeer weg te werken.”

Aan het Burgemeestersplein wordt net zoals aan de Haring de komst van een fietstunnel of andere “ongelijkgrondse oversteek voor fietsers” onderzocht. Ook aan de Colruyt behoort een fietstunnel tot de mogelijkheden.

Lichten langer op groen?

De totaalstudie kost 254.100 euro, de stad Aalst betaalt daarvan 114.950 euro. Gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) benadrukt dat er geen tijd verloren mag gaan. “Het is logisch dat het Colruyt-kruispunt mee opgenomen wordt in de studie”, zegt ze. “Met de komst van het nieuwe zwembad en de reconversie van de Flora-site zal dit kruispunt nog belangrijker worden voor de verkeersafwikkeling in de omgeving.”

Groen-fractieleider Lander Wantens vraagt, naast een fietstunnel, of de situatie aan de Colruyt op korte termijn al verbeterd kan worden door de lichten voor fietsers daar langer op groen te laten.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is