Veiligheidshek rond kantoor politie kost 250.000 euro en dat stuit op kritiek

Op 28 juni 2018, over deze onderwerpen: Politie

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

De aankoop van een omheining die het Aalsterse politiekantoor moet beschermen tegen ontsnappingen en terreur kreeg veel kritiek tijdens de gemeenteraad. “250.000 euro, en we weten nog niet eens of we de komende jaren in dit gebouw blijven.”

Vreemd genoeg was het het Vlaams Belang dat als eerste het 'hek tegen terreur' neersabelde. “Denk je dat een hek kalasjnikovs kan tegenhouden?”, fulmineerde Michel Van Brempt. “Gebruik die 250.000 euro om uw politiediensten beter uit te rusten.” Sam Van de Putte (SP.A) sprak van een 'vals veiligheidsgevoel' en zei dat de drempel om naar de politie te stappen, zal verhogen. Ook Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) had bedenkingen. “Zelfs in Brussel staan er geen hekken rond de politiegebouwen. Zijn er in Aalst eigenlijk ooit al incidenten geweest of werd de politie in gevaar gebracht?”

Korpschef Jürgen Dhaene diende de liberaal van antwoord: “Ja, vier tot vijf keer per jaar worden er auto's van de politie beschadigd. In Brussel zijn er geen hekken, maar is er kogelwerend glas: een optie die een veelvoud van deze omheining had gekost.”

“Ook de politiekantoren in omliggende gemeenten zoals Erpe-Mere en Ninove, zijn goed beveiligd”, zei burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). “Onze politie is géén kanonnenvlees.”

Groen wees er bij monde van Andreas Verleysen op dat Aalst een nieuwe veiligheidskazerne op het oog heeft, waar politie en brandweer samen zullen zitten. “De behuizing van de politie is te krap en de brandweerkazerne is verouderd en beschimmeld. De kans is groot dat die binnen een aantal jaar verlaten worden. Nu zoveel geld investeren in een peperdure omheining, is financieel gezien zeer twijfelachtig.” (lds)

lds ■