Twee boetes per dag voor te lang parkeren op Shop&Go-plaats

Op 18 april 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het Laatste Nieuws

Gemiddeld twee boetes per dag zijn vorig jaar in Aalst uitgedeeld aan bestuurders die zich te lang op een Shop&Go-plaats hadden gezet. Nog niet iedereen snapt dat je er niet langer dan 30 minuten mag blijven staan. "Ondanks de signalisatie lijken nog niet alle bestuurders even vertrouwd met de werking van de nieuwe Shop&Go-plaatsen", zegt gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) die de cijfers opvroeg.

Sinds begin 2018 vind je in het winkelhart van Aalst Shop&Go-plaatsen, waar je tussen 9 en 18 uur een halfuurtje gratis kan parkeren terwijl je een boodschap doet. "Je hoeft geen ticket te nemen, want sensoren in het wegdek registreren de aanwezigheid van je voertuig en versturen pas na een halfuur een signaal naar de parkeerwachters", zegt gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA). "Er zijn momenteel 36 van die plaatsen, verspreid over de Boterstraat/Keizersplein (2), Hopmarkt (4), Dendermondse Steenweg (4), Gentsestraat (5), Geraardsbergsestraat/Kannunik Colinetplein (4), Hoveniersstraat/Varkensmarkt (6), Molenstraat (4), Vlaanderenstraat (2), Vredeplein (2) en Vrijheidsstraat (3)."

Varkensmarkt

De kortparkeerplaatsen in de Geraardsbergsestraat/Kannunik Colinetplein en de Hoveniersstraat/Varkensmarkt zijn het populairst. "Op een gemiddelde werkdag is een Shop&Go-plaats daar goed voor 21 tot wel 31 parkeerbewegingen, maar ook de Vlaanderenstraat (gemiddeld 22,4), de Boterstraat/Hopmarkt (20,6), het Vredeplein (19,8) en de Vrijheidsstraat (19,6) scoren goed bij kortparkerende shoppers. Dat blijkt uit cijfers die ik opvroeg bij de bevoegde schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld)", zegt gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA).

"De echte aantallen liggen nog hoger, want het gaat hier om jaarcijfers die doen alsof de plaatsen het hele jaar door beschikbaar waren - zonder rekening te houden met bijvoorbeeld wegenwerken, de zaterdagmarkt of andere evenementen die de parkeerplaatsen tijdelijk onbeschikbaar maken", zegt De Meerleer.

Je mag maar een half uurtje parkeren op deze parkeerplaatsen, maar niet iedereen houdt zich daaraan.

17.576 'overtredingen'

"In 2018 werden tussen 9 en 18 uur wel 17.576 parkeersessies geregistreerd van meer dan 30 minuten. Het grote merendeel van de bestuurders kreeg géén retributie, omdat de toegestane parkeerduur maar kort overschreden werd", zegt De Meerleer. "Toch werden er vorig jaar ook 709 retributies uitgeschreven, zo'n 2 per dag. Een retributie bedraagt 50 euro."

"Dit is echt een aandachtspunt", zegt De Meerleer. "We moeten de cijfers in detail bekijken, want deze specifieke plaatsen zijn in het leven geroepen voor mensen die even in een handelszaak iets gaan kopen. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat mensen een boete krijgen omdat ze dit relatief nieuwe systeem nog onvoldoende kennen."