Tijdelijke invulling van beschikbare ruimte

Op 16 juni 2021, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Jeugd, Onderwijs, Utopia

EXTRA KLASSEN EN OVERKOPHUIS OP PUPILLEN

Een deel van de Pupillensite aan de Graanmarkt in het centrum van Aalst krijgt een tijdelijke invulling. Naast de reeds bestaande ruimte voor Zorglab zullen ook lokalen verhuurd worden aan het Atheneum. De werking van het Overkophuis wordt opgestart en de ruimte voor de boekenboxen van Utopia wordt uitgebreid.

“Het gaat steeds om een tijdelijke invulling van maximum drie jaar”, legt schepen Karim Van Overmeire (N-VA) uit. “Dit vormt op geen enkele manier een voorafname op de definitieve plannen voor de site waaraan we nu werken. Het is echter een vorm van goed bestuur om aan de nog bruikbare delen van de site een nuttige invulling te geven. Met de boekenboxen van Utopia bedienen we de scholen die zich niet in de buurt van een bibliotheekfiliaal bevinden. Dat aanbod willen we nog meer afstemmen op de vraag van de scholen. We krijgen nu meer ruimte om die boxen klaar te maken.”

Ook het Overkophuis wordt opgestart. Overkophuizen zijn laagdrempelige plekken waar jongeren met problemen toegeleid worden naar professionele therapeutische hulp. Katrien Beulens (Onafhankelijk), schepen van Jeugd: “Het welzijn van onze jeugd is belangrijk. Corona en de resultaten van de enquête door VONK hebben dit des te meer blootgelegd. We hopen met dit Overkophuis hierop al een eerste antwoord te bieden. Met een mooie centrale ligging, tussen verschillende scholen, hopen we zoveel mogelijk jongeren te kunnen begeleiden.”

Sarah Smeyers (N-VA), schepen van Welzijn, sluit zich hierbij aan: “Op deze site zullen we jeugdwelzijnswerk en de hulpverlening met elkaar verbinden. Een ambitie die Vlaanderen sterk waardeert in ons subsidiedossier om het mentaal welzijn van onze Aalsterse jeugd te versterken.”

Ook de buren van de overkant van de Graanmarkt krijgen nu dus een plaats op de site. “Toen bleek dat de vraag naar plaatsen op het Atheneum veel groter was dan het aanbod, hebben we afgelopen inschrijvingsperiode onze capaciteit daar gevoelig verhoogd”, verduidelijkt Els Schockaert, directeur van het Scholengroep 19 Dender. De school heeft concrete plannen voor een nieuwbouw, maar tot die opgeleverd wordt, zou extra ruimte welkom zijn. “Daarom vroegen we de Stad of ze ons hierbij konden helpen. We zijn dan ook blij dat we volgend schooljaar twee klassen op deze historische site kunnen onderbrengen en danken het stadsbestuur uitdrukkelijk voor deze samenwerking.” Het Atheneum staat zelf in voor de inrichting van de lokalen en betaalt een marktconforme huurprijs.