Strooiweide op de natuurbegraafplaats

Op 2 juni 2023, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

Op de natuurbegraafplaats van Aalst kan men er voortaan voor kiezen om uitgestrooid te worden op een nieuwe strooiweide. Dit is een bestaande vorm van begraven maar dan in een natuurlijke omgeving.

“Tot vandaag was het enkel mogelijk om in biologisch afbreekbare urnen op de natuurbegraafplaats te begraven, maar door de aanleg van een strooiweide bieden we mensen graag een extra mogelijkheid aan”, maakte schepen van Burgerlijke Stand Caroline De Meerleer bekend tijdens de Week van de Begraafplaats.

Sinds oktober 2018 heeft de begraafplaats van Aalst-Centrum een natuurbegraafplaats. ‘De Eeuwige Tuin’ is gelegen achteraan de begraafplaats, langs de onverharde weg van de Frans Roucelstraat. Op een natuurbegraafplaats worden overledenen na crematie op een ecologisch verantwoorde manier begraven in de natuur. “Het aantal crematies neemt jaarlijks toe. Op 10 jaar tijd evolueerde het aandeel crematies van 55% naar 70%, mede door het effect van een crematorium op ons grondgebied. Er zijn reeds verschillende opties tot begraven na crematie: in een columbarium, op een urnenperk, via uitstrooiing op een strooiweide en op de natuurbegraafplaats in een biologisch afbreekbare urne. Vanaf nu zal een uitstrooiing op de natuurbegraafplaats ook mogelijk zijn”, geeft De Meerleer mee.

Bij de strooiweide van de natuurbegraafplaats kunnen grafversierselen uitsluitend achtergelaten worden op de hiervoor voorziene plaats. Gedenktekens worden er niet geplaatst, aangezien de graven op een natuurbegraafplaats volledig anoniem zijn. Ook alle niet-natuurlijke materialen worden onmiddellijk verwijderd. Voor inwoners is deze vorm van begraven gratis, niet-inwoners betalen wel een belasting op begraven.