Streng maar sociaal

Op 27 september 2015, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid

Het OCMW kan onder de leiding van voorzitster Sarah Smeyers stevig besparen. Sommige oppositiepartijen geloven dat dit alleen maar mogelijk is door zwaar te besparen op de sociale dienstverlening, maar niets is minder waar. Integendeel: sinds N-VA het roer in handen heeft, is de dienstverlening van het OCMW verbeterd. We doen dus meer, voor minder geld.

Sarah werd eind 2012 voorzitster van het OCMW. In vergelijking met dat jaar, vonden in 2014 wel 1.200 méér mensen hun weg naar het Aalsterse OCMW. De sociale dienstverlening bereikt dus nog meer mensen. Toch kon Sarah het totale aantal bezoeken terugdringen, dankzij een nieuw intake-systeem. Mensen worden sneller geholpen, zodat ze minder moeten terugkomen. Gedaan met al die herhaaldelijke bezoekjes aan het OCMW: sneller en efficiënter een aanpak op maat.

Dankzij betere afspraken in het sociaal comité wordt er ook niet meer teruggekomen op oude dossiers. Eén grondige bespreking volstaat, en de beslissing wordt kordaat gehandhaafd.

Het beleid in Aalst is erop gericht mensen te helpen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan.“We willen mensen niet afhankelijk maken van gemeenschapsgeld”, zegt Sarah. “We bieden tijdelijke steun in moeilijke periodes, en helpen om zo snel mogelijk op eigen kracht verder te kunnen. Dat is echt sociaal beleid”.

Onder impuls van N-VA zet het OCMW van Aalst in op transparantie. Daarom kan u meer lezen over dit onderwerp en over de cijfers in de bijlagen hieronder.