Straatverlichting gaat terug aan. "De Balans vinden tussen besparingen en veiligheid"

Op 8 maart 2023, over deze onderwerpen: 'Slim' doven openbare verlichting

De Stad onderzoekt hoe in de dorpskernen en de binnenstad de openbare verlichting ook na 23u. kan blijven branden.

David Coppens, voorzitter van de gemeenteraad en tevens voorzitter van distributienetbeheerder Intergem, zegt dat de technologie nu voorhanden is om aanpassingen door te voeren waardoor bepaalde delen van de stad opnieuw verlicht zullen kunnen worden. "Toen Aalst samen met dertig omliggende gemeenten besliste om van zondagavond tot en met donderdagavond van 23 uur tot 5 uur de lichten te doven, was dat de technisch snelst haalbare optie. Fluvius heeft in de tussentijd uiteraard niet stilgezeten. Ondertussen is er technologie voorhanden om zeer gericht bepaalde cabines terug in te schakelen. Het is nu aan het college van burgemeester en schepenen om te bepalen welke zones van Aalst men verlicht wil zien en met een minimale ingreep kunnen de medewerkers van Fluvius die zones terug van licht voorzien 's nachts. Het is de balans zoeken tussen reëele besparingen tot wel 300.000 euro per jaar voor de stad Aalst, wat goed is voor 1 miljoen kWh en anderzijds de specifieke context van een centrumstad als de onze waarbij het wenselijk is dat sommige delen toch verlicht blijven 's nachts."

Burgemeester D'Haese kondigde reeds aan dat er een genuanceerd voorstel naar het College van Burgemeester en Schepenen zal worden gebracht. David Coppens: "Alle 450 cabines op Aalsters grondgebied aanpassen, is onmogelijk. Maar indien we het beperken tot de cabines binnen de Wallenring en de cabines die de dorpskernen van alle deelgemeenten voorzien, spreken we over +/- 45 cabines en dat kan op 3 tot 4 weken worden aangepakt. Die twee specifieke zones, binnen de Wallenring en de dorpskernen, vormen de basis en kunnen aangevuld worden met de gevaarlijke verkeerspunten en eventueel de stationsomgeving".