Steeds meer OCMW-cliënten aan het werk

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: OCMW

Sarah Smeyers
Het OCMW van Aalst zet steeds meer cliënten aan het werk. OCMW-schepen Sarah Smeyers werkt daarvoor samen met bedrijven en organisaties. “We zetten intensief in op activering”, zegt Sarah. “We willen in Aalst geen sociale hangmatten, wel sociale springplanken.”

Het OCMW van Aalst is samen met het OCMW van Antwerpen koploper in het activeren van leefloners. Dat blijkt uit cijfers van VDAB en de federale overheidsdienst POD Maatschappelijke Integratie. In de tweede helft van 2018 werden er in Aalst 106 leefloners aan het werk gezet. In de eerste helft van 2019 waren dat er al 137. Het OCMW van Aalst werkt daarvoor samen met meer dan 30 organisaties en bedrijven.

“Sommige mensen kunnen door omstandigheden nood hebben aan een leefloon dat betaald wordt door de belastingbetalers, maar het is altijd onze bedoeling om die mensen te helpen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan”, zegt OCMW-schepen Sarah Smeyers. “Werkgevers die leefloners aan het werk zetten moeten geen werkgeversbijdragen betalen. We zijn trouwens altijd op zoek naar nog meer werkgevers die willen meewerken.”