U bent hier
Stadspark gered: ring zal er niet doorlopen
Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,
De ring rond Aalst zal niet door het stadspark en de Osbroek lopen. De Vlaamse regering heeft de zogenaamde reservatiestrook geschrapt waardoor de waardevolle groen- en natuurgebieden gevrijwaard blijven.
Het idee om de ring door de natuurgebieden Osbroek en Gerstjens te laten lopen, dook opnieuw op voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober vorig jaar. Schepen van Ruimtelijke Ordening en Planning Caroline Verdoodt (N-VA) liet toen al verstaan dat dat helemaal niet aan de orde was.
Zij reageert tevreden nu de Vlaamse regering de geviseerde reservatiestrook heeft geschrapt. “De keuze ligt in lijn met onze beleidsvisies en zorgt voor een verdere vrijwaring van onze waardevolle groen- en natuurgebieden”, aldus Verdoodt. “Er is nu ook meer rechtszekerheid voor een handvol eigenaars van woningen en bouwgronden langs de Ninovesteenweg.”
Bij het inkleuren van de gewestplannen eind de jaren zeventig werden ook een groot aantal zogenaamde reservatiestroken ingekleurd. De bedoeling was om zulke stroken voor te behouden voor toekomstige infrastructuurwerken aan autowegen en waterlopen.
Op Aalsters grondgebied lopen vier dergelijke reservatiestroken: langs de Dender ten noorden én ten zuiden van de stad, die het rechttrekken of verbreden van de Dender mogelijk maken, een strook ten westen van Gijzegem voor de doortrekking van de N41 vanuit Aalst richting Dendermonde, en door het stadspark in functie van de volledige sluiting van de ring rond Aalst. Alleen die laatste strook werd in Aalst geschrapt, de eerste drie blijven behouden. De regering hief in heel Vlaanderen 160 (delen van) reservatiestroken op. (lds)
lds ■
Geen doortrekking van Ring door Osbroek en stadspark
Het Laatste Nieuws/Denderstreek,
Er komt geen doortrekking van de ring rond Aalst doorheen het Stadspark en Osbroek. De Vlaamse regering heeft de reservatiestrook geschrapt waardoor de waardevolle groen- en natuurgebieden van Osbroek en Gerstjens gevrijwaard worden.
Schepen van Ruimtelijke ordening, Planning, Omgevingsvergunningen en Ruimtelijke en Stedelijke Ontwikkeling Caroline Verdoodt (N-VA) reageert tevreden.
"De keuze ligt in lijn met de beleidsvisies vanuit de stad, en leidt tot een verdere vrijwaring van de waardevolle groen- en natuurgebieden van het Osbroek en de Gerstjens. De schrapping biedt nu ook meer rechtszekerheid voor een handvol eigenaars van woningen en bouwgronden langsheen de Ninovesteenweg (N405) die erdoor werden getroffen. De stad adviseerde de schrapping dan ook positief", zegt ze.
Reservatiestroken
Bij het inkleuren van de gewestplannen eind jaren 70 werden naast de verschillende bestemmingszones ook een groot aantal zogenaamde 'reservatiestroken' ingetekend. De bedoeling was om bepaalde stroken te gaan voorbehouden voor toekomstige infrastructuurwerken aan autowegen en waterlopen.
"Nu, bijna vijftig jaar later is de kans groot dat de voorziene werken van openbaar nut nooit zullen worden gerealiseerd. Daarom vroeg de Vlaamse Regering om na te gaan welke reservatiestroken er konden geschrapt worden zodat de eigenaars van percelen en gronden binnen een reservatiestrook meer zekerheid krijgen over hun plekje grond", zegt Verdoodt (N-VA).
Op het Aalsters grondgebied lopen vier dergelijke reservatiestroken: langsheen de Dender ten noorden en ten zuiden van de stad die het recht trekken of verbreden van de Dender mogelijk maken, een strook ten westen van Gijzegem voor de doortrekking van de N41 vanuit Aalst richting Dendermonde en de doortrekking van de R41 doorheen het stadspark in functie van de volledige sluiting van de ring rond Aalst.
File anders aanpakken
"De Vlaamse Regering heeft nu beslist om in Vlaanderen 160 (delen van) reservatiestroken op te heffen, waaronder dus de reservatiestrook voor de doortrekking van de R41 in Aalst", zegt schepen Verdoodt (N-VA).
De stad wil de mobiliteitsproblemen op een andere manier aanpakken. "We willen zo snel mogelijk met de Vlaamse regering samen zitten om de doorstroming op de knooppunten Haring, Albatros, Albrechtlaan-Brusselbaan, vlotter te laten verlopen", verzekert Jean-Jacques De Gucht (Open Vld), schepen van Stadsvernieuwing, Openbare werken, Mobiliteit en Personeel.
RUTGER LIEVENS ■