Stad verzamelt 500.000 kilo afval per jaar

Op 20 april 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Tel het afval uit de straatvuilbakken, het zwerfvuil en het sluikstort in Aalst samen, en je hebt een afvalberg van 500.000 kilo per jaar. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-gemeenteraadslid Caroline De Meerleer opvroeg. “Een half miljoen kilo gemeentevuil is te veel”, zegt Caroline. “Dat betekent 5,9 kilo per Aalstenaar, per jaar. Onze afvalvoetafdruk kan en moet kleiner”.

Aalstenaars bestempelen zwerfvuil en sluikstorten als één van de voornaamste ergernissen over onze stad. Terecht, want elk jaar moet de Stad Aalst wel 500.000 kilo afval weghalen van onze straten en pleinen. Per Aalstenaar wordt er elk jaar bijna 6 kilo achtergelaten in én naast de gemeenschappelijke vuilbakken. De Meerleer: “Deze cijfers bewijzen dat sommige bewoners gewoon hun eigen vuil dumpen. De overlast en de kosten zijn dan voor de hele gemeenschap”.

De Stad wil de afvalvoetafdruk van de Aalstenaar verkleinen. Omdat voorkomen beter is dan genezen, wordt er veel geïnvesteerd in goeie preventie. Er zijn de algemene campagnes, maar ook specifieke projecten die zich toespitsen op een bepaalde wijk of schoolomgeving. Zo hebben het VTI en TechniGO! mee de schouders gezet onder ‘Rond de Puitenput is overlast niet gepast’. Andere middelbare scholen stappen mee in het nieuwe actieplan rond de ‘Snoeproutes’. Ook in de buurt van de Watertorenwijk, de Varkensmarkt en het Koningin Astrid Park worden regelmatig acties opgezet. De Stad stelt handschoenen, grijpers, zakken en fluohesjes ter beschikking van alle vrijwilligers.

Wie niet horen wil, moet voelen. Sinds december 2015 worden sluikstorters harder aangepakt. Dankzij het GAS-regelement kan iedereen die sluikstort of zwerfvuil achterlaat onmiddellijk gesanctioneerd worden. Er werden al 19 bestuurlijke inbreuken rond afval vastgesteld.

“Minder gemeentevuil betekent meer leefbaarheid, een aangenamere stad”, zegt De Meerleer. “De scholen, buurtorganisaties, jeugdbewegingen en vrijwilligers doen geweldig werk. Maar ook wie geen vuil gaat opruimen, kan een steentje bijdragen. Sociale controle helpt. Spreek sluikstorters aan op hun gedrag. Samen maken we van Aalst een propere stad”.