SP.A stapt uit onderhandelingen met N-VA: “Sociaal programma niet verzoenbaar met rechtse coalitie”

Op 3 december 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

SP.A-kopman Sam Van de Putte is uit de onderhandelingen met N-VA gestapt. Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) lijkt zo opnieuw aangewezen op CD&V, die hij van de tafel stuurde na een “deloyale zet” van de christen-democraten op de gemeenteraad. Al staat Vlaams Belang ook nog altijd te springen om met N-VA een absolute meerderheid te vormen.

De kaarten zijn op enkele dagen tijd al fors herschud. Nadat N-VA (16 zetels) ruim zes weken onderhandelde met CD&V (6 zetels) en Open VLD (4 zetels) over een bestuursakkoord, stuurde burgemeester Christoph D'Haese CD&V wandelen na een “deloyale zet” op de gemeenteraad, waarbij de christen-democraten de politiebegroting probeerden te verdagen. Het punt, een van de stokpaardjes van D'Haese, werd toch goedgekeurd door een wisselmeerderheid met Vlaams Belang.

D'Haese stuurde zijn CD&V-collega's Katrien Beulens en Ilse Uyttersprot, met wie hij nu nog in een meerderheid zetelt, na de gemeenteraad een sms waarmee hij hen voorlopig uit de onderhandelingen kegelde. De burgemeester knoopte daarop gesprekken aan met SP.A (3 zetels) en LijstA (2 zetels), waarmee hij een meerderheid van 25 zetels had kunnen vormen.

Maar SP.A-kopman Sam Van de Putte liet vrijdagmiddag verstaan dat daar niks van in huis komt. “Woensdagavond vond er, op uitnodiging van de burgemeester als formateur, een verkennend gesprek plaats met SP.A”, zegt Van de Putte. “Onze partij ziet het sterk groen, progressief en sociaal programma waarmee ze naar de kiezer trok niet verzoenbaar met een rechtse coalitie die aankondigt een nog rechtser beleid te willen voeren. SP.A gaat dan ook niet in op de vraag tot verdere gesprekken.”

CD&V liet dezelfde ochtend via een officieel communiqué weten dat “de nieuw samengestelde fractie van de zes verkozen fractieleden het constructief signaal willen geven dat het wil meewerken aan de nieuwe bestuursploeg.”

“Ik heb D'Haese donderdag laten weten dat ik bereikbaar ben en dat hij mij kan bellen”, zegt Uyttersprot. “De beslissing op de gemeenteraad was er één van de oude fractie. De nieuwe fractie kijkt vooruit en wil constructief de huidige en vergevorderde onderhandelingen voortzetten.”

Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) wil voorlopig weinig kwijt. “Ik zal mij verder beraden”, aldus D'Haese.

Leen De Smedt ■